ReMoTe Primary Care - Refining Remote Assessment in Primary Care during COVID-19

Projektdetaljer

Forskere fra Aarhus Universitet og Forskningsenheden for Almen Praksis i Aarhus skal sammen med bl.a. Dansk Selskab for Patientsikkerhed undersøge, hvordan den virtuelle lægekonsultation kan forbedres i kampen mod coronavirus. Projektet støttes med 4,3 millioner kroner fra Innovationsfonden.

Coronapandemien har med et trylleslag introduceret det virtuelle venteværelse og videokonsultation i almen praksis via appen ‘Min læge’ for at begrænse smittespredning. Men hvordan forbereder læge og patient sig bedst til en virtuel konsultation? Kan lægen undersøge symptomerne tilstrækkeligt på distancen? Og hvordan er sikkerheden med den nye teknologi? Det er blot nogle af de spørgsmål, som bliver belyst i projektet, der forventes at løbe frem til foråret 2021.

Lægmandssprog

COVID-19-krisen har medført pludselig overgang til videokonsultationer samt et fald på 40% på henvendelser til den praktiserende læge i måneden op til påske. Der er behov for at kvalitetssikre implementeringen af den nye teknologi i sundhedsvæsenet. Projektet vil forbedre virtuelle konsultationer mellem den praktiserende læge og patient via bl.a. skræddersyede vejledninger, understøttende materialer til forbedring af fjernundersøgelse og en virtuel læringsportal.
AkronymReMoTe
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/04/202031/05/2021

Samarbejdspartnere

• Forskningsenheden for almen praksis, Odense
  • Forskningsenheden for almen praksis, København
  • European Society for Quality and Safety in Family Practice
  • Danish Society for Patient Safety
  • Institut for Folkesundhed - Forskningsenheden for Almen Praksis (leder)

• Innovationsfonden: 4.300.000,00 kr.

Emneord

• Corona
  • Coronavirus
  • COVID-19
  • Lægekonsultation
  • Almen Praksis

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.