Risikovurderinger på børnehandicapområdet 2022-2024. Projekt ved Professionshøjskolen Absalon under ledelse af Cecilie Moesby-Jensen

• Moesby-Jensen, Cecilie K. (PI (principal investigator))
  • Ejrnæs, Morten (PI (principal investigator))

Projektdetaljer

Aktuelt:
Spørgeskema vedr. risikovurderinger i Næstved kommune den 4/10 2023 Link:

Projektdel 1: Kombineret undersøgelses- og undervisningsprojekt for socialrådgiverstuderende ved Absalon

Baggrund for projektet:
Tidligere forskning har vist, at praktikere (socialrådgivere, pædagoger, lærere og sundhedsplejersker)
a. vurderer risikoen for den samme person (beskrevet med præcise oplysninger i en case vignet) meget forskelligt
b. har en tendens til at overvurdere risikoen for at børn og unge i udsatte positioner pådrager sig alvorlige problemer.
c. har en tendens til at vurdere, at andre praktikere vurderer casen på samme måde som de selv gør
De samme tendenser har vist sig i en lang række pilotstudier med studerende som respondenter. Nærværende projekt udspringer af et ønske om gennem et egentlig forskningsprojekt at påvise, at disse tendenser kan genfindes blandt socialrådgiverstuderende, og at disse gennem et to dages undervisningsforløb kan få indsigt i deres egne vurderingers eventuelle bias og forskellighed fra andre studerendes vurderinger.

Nyt i projektet
a. Projektet kan tydeliggøre, om de samme tendenser, som findes blandt praktikere kan genfindes blandt studerende
b. Undersøgelse af om tendensen til at mennesker vurderer, at andre har samme opfattelse, som man selv har.
c. Afprøvningen af et undervisningsprojekt, der tager udgangspunkt i studerendes egne vurderinger, der kan sammenlignes med både andre studerendes vurderinger og faktisk risiko.

Formål:
Projektets formål er todelt:
1. At undersøge og analysere professionsbachelorstuderendes risikovurderinger i forhold til børn og unge i udsatte positioner og deres forslag til handlinger. De studerendes vurderinger sættes i forhold til den faktiske risiko for at afgøre hvor realistiske vurderingerne er, og handlingerne sættes i forhold til lovgivningen.
2. At gøre studerende bevidste om deres egne vurderinger (dømmekraft) i forhold til at kunne forudse, hvordan det vil gå børn og unge, der er udsat for forskellige former for belastninger. Dermed tydeliggøres også, om de studerende har en bias i deres vurderinger, og hvor forskellige de studerendes vurderinger er. På denne måde kan projektet anvise veje til hvordan de kan opøve deres kompetence til at foretage ansvarlige vurderinger i praksis.
Periode1 okt. 2022 → 30 apr. 2024
Arbejde for University College Absalon , Danmark