Samarbejdende innovation i den offentlige sektor

• Sørensen, Eva (Projektdeltager)
  • Torfing, Jacob (Projektdeltager)
  • Jæger, Birthe (Projektdeltager)
  • Aagaard, Peter (Projektdeltager)
  • Reff Pedersen, Anne (Projektdeltager)
  • Karina, Sehested (Projektdeltager)
  • Lund, Birthe (Projektleder)
  • Jensen, Julie Borup (Projektdeltager)

Projektdetaljer

CLIPS har til formål at undersøge hvordan brugerdreven innovation gennem netværksbaseret læring kan bidrage til en kreativ fornyelse af den offentlige service, der fremmer en effektiv opgaveløsning og øger kvaliteten heraf. Projektets antagelse er, at brugerdreven innovation  i den offentlige sektor giver de bedste resultater, hvis den tager form af samarbejdende innovation, hvor brugerne er i tæt samspil med professionelle administratorer og politikere. Brugerdreven innovation opnås ikke blot ved at den offentlige sektor lærer "om" eller "af" brugerne, men i høj grad også ved at samarbejde "med" brugerne i processer, der fremmer kreativitet, idérigdom og fælles problemløsning. Empiriske studier viser, at interaktiv styring kan stimulere innovation, men der er ikke nogen systematisk viden om, hvorfor, hvordan og hvornår sådan interaktive samarbejder fører til offentlig sektor innovation. Forskningsprojektet vil råde bod på denne mangel ved at skabe ny viden om barrierer og drivkræfter for samarbejdende innovation i den offentlige sektor, og om hvilke institutionelle rammer og ledelsesformer, der giver de bedste betingelser. Forskningen vil kombinere teoriudvikling med empiriske studier og konkrete eksperimenter. Projektet gennemføres i et tæt samarbejde mellem danske og internationale forskere, offentlige institutioner og private virksomheder, og vil skabe internationalt forankret dansk forskningsmiljø med fokus på brugerdreven innovation i den offentlige sektor.
    AkronymCLIPS
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/06/200901/06/2013

Samarbejdspartnere

• Roskilde University (Projektpartner)
    • Copenhagen Business School (Projektpartner)

Finansiering

• Det Strategiske Forskningsråd: 1.931.199,00 kr.

Emneord

• User-driven innovation
    • collaborative innovation

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
    • Innovation i folkeskolen

Jensen, J. B., 2014, Samarbejdsdrevet innovation i den offentlige sektor . Sørensen, E., Torfing, J. & Aagaard, P. (red.). Djøf Forlag, s. 177-193 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review