Sammenligning mellem perception og objektive målinger af menneskets hørelse ved lave frekvenser

Projektdetaljer

Standarder for hørelsen som høretærskel og hørestyrkekurver viser den normale hørelse ved lave frekvenser som bløde hældninger. Men nye ikke invasive målinger af overføringsfunktionen for mellemøret (FMETF) viser en "resonans effekt" som ses som et dyk og en top i FMETF, i det frekvensområde, hvor hældningen ændrer sig ca. 6 dB/octave (omkring 40-65 Hz afhængig af person). Ændringen af hældningen tillægges kortslutningseffekten af helicotrema. Et indledende studie er blevet påbegyndt for at undersøge om denne resonanseffekt også kan findes i perceptuelle data. FMETF blev målt for 5 personer og en hørestyrkekurve blev målt i høj frekvensopløsning fra 20-100 Hz for at se om den samme irregularitet også kunne findes i perceptionen af lavfrekvens lyd. Foreløbige resultater tyder på at dette er tilfældet for nogle personer, hvilket betyder at disse personer har en snævert frekvens område, hvor de er mere følsomme og et område, hvor de er mindre følsomme end standarderne viser. Da frekvensområdet er forskellig fra person til person, så kan de være med til at forklare hvorfor en person kan være generet af en lavfrekvens lyd, som en anden person ikke kan høre (se projektet: "Forklaring af gener fra lavfrekvent støj ved meget lave niveauer"). Undersøgelsen blev påbegyndt i sommeren 2008, og de sidste hørestyrkemålinger for de 5 personer blev færddiggjort i begyndelsen af 2009, og resultaterne blev præsenteret på to konferencer i løbet af 2009. Resultaterne viser betydelige individuelle forskelle og en større undersøgelse er nødvendig for at forstå hvordan hørelsen fungerer ved lave frekvenser. Undersøgelsen er lavet som et samarbejde mellem Aalborg Universitet og Torsten Marquardt fra UCL, Ear institute, London.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/200731/08/2010

Samarbejdspartnere

• University College London (Projektpartner)

Finansiering

• <ingen navn>

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.