Samvær & Læring

  • Paulsen, Michael (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Beskrivelse

Et filosofisk og videnskabsteoretisk projekt. Den filosofiske del handler om at begribe mulighedsbetingelserne for læring (tilblivelse af viden/erkendelse i bredeste forstand) ud fra begrebet samvær. Den videnskabsteoretiske del udvikles ved at konfrontere den filosofiske begrebskonstruktion med forskellige teorier indenfor primært den kommunikative-sprogelige-diskursive-mediemæssige vending. Begreberne om samvær og læring muliggør en kritisk stillingstagen til hvorvidt der i eksisterende teoridannelser gemmer sig epistemologiske opstakler, især m.h.t. reduktionistiske opfattelser af forholdet mellem samvær som sådan og samvær-i-fællesskaber, og m.h.t. ugyldig epistemisk priviligering af det diskursive i begribelserne af hvordan fælles viden dannes. Heuristisk begrænses den videnskabsteoretiske forskningsdel til 36 teorier om rammebetingelserne for diskursiv læring med henblik på at vurdere hvorvidt de til sammen er fuldt epistemisk dækkende eller hvorvidt der er noget som unddrager sig alle teoriernes opmærksomhed. Forventet resultat er dels en serie filosofiske bøger og artikler om Samvær & Læring, dels en videnskabesteoretisk bog med arbejdstitlen ”Kritik af læringsteori efter den kommunikative vending.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato19/05/2010 → …

Finansiering

  • <ingen navn>