Projektdetaljer

Dette projekt har fokus på en vigtig dimension i livet for børn anbragt uden for hjemmet: samværet med og relationen til deres biologiske forældre. Dette samvær involverer mange aktører, konfliktende følelser, interesser og hensyn samt dertil hørende udfordringer, som kan hindre at barnets stemme bliver hørt og får betydning. Projektet udvikler en ny praksisnær teori om samvær og en forskningsbaseret metode, hvor inddragelse af barnets behov, interesser og hverdagsliv er afgørende for et trygt og udviklende samvær. Metoden styrker et bæredygtigt samarbejde, forebygger konflikter, og støtter barnet i at udvikle en fortælling om dets relation til forældre og netværk, der forbedrer samværet og give barnet mulighed for at udvikle en livshistorie, som giver mening på sigt. Et bæredygtigt demokrati er afhængigt af, at mennesker oplever, at de er betydningsfulde og kan påvirke forhold i eget liv.

Projektet gennemføres i et partnerskab mellem Århus Kommunes Familiecenter, Vejle Kommunes Familie- og Handicapafdeling, Ikast-Brandes Kommune Familierådgivning, Fonden VITA - Center for Social Arbejde, Børne- og Unge Center Vejle Fjord/KFUM, Børnecenteret Team Samvær Århus Kommune samt Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet.
AkronymSOUL
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202331/12/2026

Samarbejdspartnere

• Vejle Kommunes Familie og Handicapafdeling (Projektpartner)
  • Fonden VITA - Center for Socialt Arbejde
  • Århus Kommune Familiecenter
  • Ikast-Brande Kommune Familierådgivning
  • Børne- og Ungecenter Vejle Fjord / KFUMs sociale arbejde
  • Århus Kommune Børnecenter Team Samvær

• Velux Fonden: 5.465.741,00 kr.

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

• Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed
  • Verdensmål 17 - Partnerskaber for handling

Emneord

• Socialt arbejde
  • Sociale problemer
  • Socialt arbejde med familier
  • Børn
  • Viden i socialt arbejde
  • Metoder i socialt arbejde
  • Samvær
  • Unge

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.