Smut ud! Lad arbejdslivet gro i det fri

Projektdetaljer

Dette projekt vil styrke medarbejdere og ledere på SMV’ers mentale sundhed, – især øget arbejdsglæde, kreativitet og koncentration, samt sænke stress, gennem mere kontakt til naturen i arbejdsdagen. Udearbejde og eks. gående møder vil også styrke den fysiske sundhed, gennem variationer i arbejdsstillinger og mere fysisk bevægelse. Projektet er særligt relevant i kølvandet af COVID-19 krisen, med ekstra krav til afstand og plads samt øget omfanget af hjemmearbejde.

I et samspil mellem førende forskere og SMV’er videreudvikles udenlandsk forskning til konkrete værktøjer i form af APP, onlineunivers med læringsvideoer samt træningsprogram med viden og værktøjer til, hvordan man bringer kontorarbejdet udendørs.

Lægmandssprog

I Malmø har man i et EU-støttet forskningsprojekt, ledet af Charlotte Troije, undersøgt virkningen af, at medarbejderne kan vælge naturen som ramme for kontoropgaver. Resultaterne lå i tråd med øvrig forskning og viste, at udearbejde forbedrede medarbejdernes kognitive funktioner og trivsel, kreativitet og læring. Nærværende projekt, der Charlotte Troije i forskergruppen, er en videreudvikling af projektet i Malmø. I dette projekt udvikles værktøjer, vidensvideoer og træningsprogram til arbejdsmiljøprofessionelle, ledere og medarbejdere på danske SMVer. Målgruppen er op til 10 SMV i de første faser, og estimeret 5000 individuelle brugere i projektets afsluttende fase med mulighed for yderligere udbredelse.
Indhold:
• Naturområder omkring SMV’er analyseres i et samarbejde mellem forskere og medarbejdere, mhp. afdækning af muligheder for udearbejde
• Førende forskere på området samler og præsenterer den væsentligste forskning eks. hvad naturen betyder for menneskers mentale og fysiske sundhed, udearbejde – how to, gående møder og mere bevægelse i hverdagen mv. i seks videns- og inspirationsfilm.
• Forskere afdækker sammen med deltagerne i kick-off arrangement, webinar og workhop ude på virksomhederne, hvordan de konkret får udekontorarbejdet ind i hverdagen og overvinder barrierer for det.
• Udvikling og lancering af app som fungerer som logbog og inspirationskatalog, samt social motivation i processen. App’en har en interaktiv social funktion og kan bl.a. lade deltagere inspirere hinanden via sociale medier. App’en kan efterfølgende udbredes på landsplan.

Erfaringerne formidles i to anvendelsesorienterede videnskabelige artikler, der vil ligge til grund for justering af værktøjerne, der testes på yderligere 2 test-SMV med løbende justeringer. Gennem train-the-trainer forløb formidles viden og værktøjer via arbejdsmiljøprofessionelle og repræsentanter for interesserede arbejdspladser, formidlet gennem projektets samarbejdspartnere, samt via Aalborg Universitets formidlingskanaler og Fonden Mental Sundheds kanaler. Selve app’en kan anvendes bredt af medarbejdere og ledere i Danmark.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/10/202130/04/2023

Samarbejdspartnere

• Fonden Mental Sundhed (leder)
  • Roskilde University
  • Malmö University
  • Region Hovedstaden
  • CPHbusiness

Emneord

• Kontorarbejde
  • Udekontor
  • Natur
  • Mental sundhed

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.