Projektdetaljer

Projektet undersøger hvilke forbrugere der investerer i solceller og hvad deres bevæggrunde er for det, samt hvordan det påvirker forbrugernes elforbrugs- og belastningsprofiler.
En fortsat udbygning af den vedvarende energi i det danske energisystem er en væsentlig faktor i den danske klimastrategi. Vedvarende energi som sol og vind medfører fluktuerende energiproduktion og indebærer en væsentlig udfordring mht. at balancere forbrug og produktion. Solceller hos private forbrugere er interessant fordi der dels forventes at være et stort uudnyttet potentiale for udbygning af vedvarende energi i systemet gennem solceller hos private, dels fordi solcelleejerskab antages at påvirke forbrugernes holdning til fleksibelt forbrug.

Projektet udføres i et samarbejde mellem BUILD (tidl. Statens Byggeforskningsinstitut) ved Aalborg Universitet, Norlys (Eniig HoldingA/S) samt Cerius A/S (under SEAS-NVE Holdning A/S)
Projektet er finansieret under ForskEL-programmet.

Nøgleresultater

Projektresultaterne viser at solcelleanlæg ved forbrugeren bidrager med den grønne omstilling på to måder. 1. producere vedvarende energi og 2. engagere ”prosumers” i deres energiforbrug og produktion, hvilket støtter op om et energisystem baseret på intermitterende energikilder.
Kort titelSolcelle prosumers
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato05/12/201631/03/2020

Samarbejdspartnere

• Andel Energi
  • Eniig

Emneord

• Solceller
  • Solcelleanlæg
  • Energiforbrug
  • Prosumer
  • Hverdagsliv

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.