Studier i Henrik af Letlands krønike (ca. 1227)

Projektdetaljer

Der er tale om et fortløbende projekt, der indebærer en række studier i forskellige aspekter af denne latinsk-sprogede middelalderkrønike, som er at regne for den mest betydningsfulde fremstilling af kristningsprocessen i Baltikum. Projektet har genereret artikler på dansk og engelsk om netop kristningsprocessen i Baltikum generelt og specielt. Artiklern fremgår af min publikationsliste.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato19/05/201001/10/2019

• <ingen navn>

Fingerprint

Udforsk forskningsemnerne, som dette projekt berører. Disse etiketter er oprettet på grundlag af de underliggende bevillinger/legater. Sammen danner de et unikt fingerprint.
    • Saints, Sinners & Civilisers - or Converts, Cowards & Conquerors

Bidragets oversatte titel: Helgener, Syndere & Civilisationsagenter - eller Konvertitter, Kujoner & Erobrere. Kulturmøder i det middelalderlige BaltikumNielsen, T. K., 1 jul. 2013, Cultural Encounters during the Crusades. Jensen, K. V., Vogt, H. & Salonen, K. (red.). Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 55-74 20 s. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 445).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

• The Making of New Cultural Landscapes in the Medieval Baltic

Nielsen, T. K., 15 jul. 2013, Medieval Christianity in the North: New Studies. Salonen, K., Jensen, K. V. & Jørgensen, T. (red.). Brepols Publishers, s. 121-153 33 s. (Acta Scandinavica; Nr. 1, Bind 1).

• Henry of Livonia on Woods and Wilderness

Nielsen, T. K., nov. 2011, Crusading and Chronicle Writing in the Medieval Baltic Frontier: A Companion to the Chronicle of Henry of Livonia. Tamm, M., Kaljundi, L. & Jensen, C. S. (red.). Aldershot: Ashgate, s. 157-178 22 s.