Sundhed for alle – Om at modvirke ulighed i sundhed for minoritetsetniske LGBT+ personer

Projektdetaljer

I februar 2022 åbnede RED+, som er et krisecenter for minoritetsetniske LGBT+ personer under RED Center mod æresrelaterede konflikter. LGBT+ personer med etnisk minoritetsbaggrund er en særlig udsat gruppe, da de som dobbeltminoritet i højere grad er udsat for for eksempel homofobi, vold og negativ social kontrol. Målgruppens særligt udsatte position viser sig også ved, at de er dårligere stillet på en række faktorer i forhold til sundhed blandt andet i forhold til mental sundhed.

Mit ph.d.-projekt har til formål at producere anvendelig, praksisnær viden, der skal bidrage til at modvirke ulighed i sundhed for LGBT+ personer med etnisk minoritetsbaggrund. Forskningen vil blandt andet tage afsæt i unge LGBT+ personer med minoritetsbaggrund, som indskrives på RED+. Udgangspunktet er de unges fortællinger og oplevelser af muligheder og udfordringer i mødet med relevante hjælpetilbud. Målsætningen er at producere viden om de unges problematikker, herunder særligt betydningen af de unges status som dobbeltminoriteter, som både RED+ og øvrige hjælpetilbud kan bruge i kvalificeringen af deres arbejde med at fremme sundhed, trivsel og lige muligheder for gruppen.

Projektet er et samarbejde mellem RED Center mod æresrelaterede konflikter og Aalborg Universitet med tilsagn og støtte fra Innovationsfondens Erhvervsforskerordning.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/05/202230/04/2025

Samarbejdspartnere

• RED Center mod Æresrelaterede konflikter (leder)

• Innovationsfonden: 1.072.000,00 kr.