Udvikling af bæredygtige og kosteffektive medier til præcisionsfermentering fra relevante biosidestrømme

• Lübeck, Mette (CoI (co-investigator))
  • Stephensen Lübeck, Peter (Projektdeltager)
  • Sørensen, Niels Kristian (PI (principal investigator))
  • Jensen, Daniella Højby (Projektdeltager)
  • Falholt, Per (Projektdeltager)
  • Hastrup, Anne Christine S. (Projektdeltager)
  • Jensen, John P. (Projektdeltager)
  • Wendel, Mette (Projektdeltager)

Projektdetaljer

Projektet ”BioFerment” adresserer den faglige ramme for Biosolutions Zealand indenfor området ”Kerneprocesser og forarbejdning”. Projektet udvikler metoder til upcycling af agroindustrielle biostrømme som prisbilligt fermenteringssubstrat til produktion af udvalgte slutprodukter, f.eks. beta-lactoglobulin (BLG)/valleprotein fremstillet ved præcisionsfermentering. Der arbejdes samtidigt på udvikling og optimering af nye og forbedrede fermenteringsprocesser baseret på biostrømme, der er kombineret til optimal produktion med designede svampecellefabrikker. Den ene centrale udfordring er kombination, forbehandling, håndtering, opbevaring og recirkulering af biostrømme. Den anden centrale udfordring er tilpasning af produktionsorganismerne til biostrømmene, der blandt andet kan indeholde inhibitorer. Projektet passer perfekt ind i visionerne og strategien for Biosolutions Zealand, i forhold til at udvikle en pipeline for især små og mellemstore virksomheder til skalering af bioprocesser, herunder fermentering. Her er anvendelse af billige lokale bioressourcer et nødvendigt fokusområde.
AkronymBioFerment
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/07/202230/06/2023

Samarbejdspartnere