Aktiviteter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Forskningsprojektet sætter fokus på unges motivation for læring i udskolingen gennem et 360 graders perspektiv, der henter inspiration og viden om unges læreprocesser ved at gå hele vejen rundt om de unges liv og de forskellige arenaer de unge indgår i; familie, skole, fritidsliv, venner m.m. Undersøgelser (fx Jensen, 2008) peger på, at netop samspillet mellem eksempelvis skole og fritidsliv spiller en central rolle for de unges skoledeltagelse og læringslyst. At forstå hvad der producerer lyst til læring, fordrer således et helhedsorienteret blik på de unges hverdagsliv - både i og udenfor (skole)institutionelle
sammenhænge.
Projektet vil forsøge at besvare følgende overordnede spørgsmål, som vil være retningsgivende for de efterfølgende konkrete forskningsspørgsmål:
x Hvordan oplever og forholder de unge i udskolingen sig til det at skulle lære noget i skolen?
x Hvad motiverer de unge i udskolingen til at lære noget, og er der forskel på forskellige elevgruppers lyst til læring og uddannelse?
x Hvilke forskellige læringsrum indgår de unge i, og hvilken betydning har de for de unges lyst til læring og uddannelse?
x Hvad betyder forældrene og deres involvering for de unges motivation og læringslyst?
x Hvilken betydning har de unges erfaringer med læring i grundskolen for deres lyst og motivation til videre uddannelse?
x Hvilke læringsformer, pædagogikker og organisatoriske rammer medvirker til at fremme unges lyst til læring?
sammenhænge.
Projektet vil forsøge at besvare følgende overordnede spørgsmål, som vil være retningsgivende for de efterfølgende konkrete forskningsspørgsmål:
x Hvordan oplever og forholder de unge i udskolingen sig til det at skulle lære noget i skolen?
x Hvad motiverer de unge i udskolingen til at lære noget, og er der forskel på forskellige elevgruppers lyst til læring og uddannelse?
x Hvilke forskellige læringsrum indgår de unge i, og hvilken betydning har de for de unges lyst til læring og uddannelse?
x Hvad betyder forældrene og deres involvering for de unges motivation og læringslyst?
x Hvilken betydning har de unges erfaringer med læring i grundskolen for deres lyst og motivation til videre uddannelse?
x Hvilke læringsformer, pædagogikker og organisatoriske rammer medvirker til at fremme unges lyst til læring?
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/05/2012 → 01/02/2015 |
Samarbejdspartnere
- Egmont Fonden (Projektpartner)
Emneord
- motivation
- udskoling
- unges motivation
- unge
- uddannelse
Aktiviteter
- 1 Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Motivation og læringsmiljø i udskolingen
Peder Hjort-Madsen (Foredragsholder)
20 nov. 2013Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Unges lyst til læring
Katznelson, N., Hutters, C., Pless, M., Nielsen, M. L., Hjort-Madsen, P. & Murning, S.
01/05/2012 → 30/09/2015
Projekter: Projekt › Forskning
-
De topmotiverede unge
Katznelson, N., Sørensen, N. U., Nielsen, M. L. & Pless, M., 22 maj 2018, 1 udg. Hans Reitzels Forlag. 276 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
-
Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne
Nielsen, M. L., Murning, S. & Katznelson, N., 2017, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 167 s. (Ungdomsforskning).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning › peer review
Åben adgangFil5024 Downloads (Pure) -
Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging Policy and Practice
Katznelson, N., Sørensen, N. U. & Illeris, K., 1 dec. 2017, 1 udg. Oxford and New York: Routledge. 136 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus)
Presse/medier
-
-
-
Forskningsprojektet Lyst til læring i udskolingen skal løfte os ud af motivationskrisen:: Hvad motiverer unge? Og hvordan motiverer vi unge?
Mette Pless
27/05/2013
1 Mediebidrag
Presse/medie