Unges perspektiver på deltagelse i modelforsøg om ungekultur

Projektdetaljer

Børnekulturens Netværk iværksatte i 2011 et treårigt modelforsøg, der skulle være med til at skabe udvikling, videndeling og forskning om ungekultur. Hensigten var at kvalificere lokale kunst- og kulturaktiviteter for, med og af unge og at udvikle modeller og metoder, som kunne virke inspirerende for ungeaktiviteter i hele landet. Model forsøget, som nu har kørt i tre år, består af 10 projekter, der favner musik, teater, film, litteratur, arkitektur, projektmageri og design. Projekterne foldes ud i ungdomskulturhuse, kulturinstitutioner, folkeskoler og i offentlige rum, hvor unge færdes og lever.

I forbindelse med modelforsøget har Kulturstyrelsen, som Børnekulturens Netværk har været en del af siden 2012, bedt Center for Ungdomsforskning gennemføre et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan disse projekter ser ud fra de unges perspektiv. Projektet bygger på interview med 32 unge fra seks af projekterne og sætter fokus på, hvordan rekrutteringen af de unge er foregået, hvad de får ud af at deltage i projekterne, og hvorfor nogle unge falder fra projekterne. Det er dog også et projekt, der i videre forstand handler om, hvilken rolle kunst og kultur kan spille i nutidens ungdomsliv.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato15/05/201231/05/2013