Projektdetaljer

Beskrivelse

Forsknings- og udviklingsprojektet ’Vidensinformeret praksis i dagtilbud’ (ViD) er et samarbejde mellem BUF - Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune og LSP – Laboratorium for praksisrettet dagtilbuds- og skoleforskning, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet.

Projektet har fokus på, hvordan ledelse og medarbejdere i dagtilbud kan anvende forskningsviden til at informere og kvalificere de forberingsindsatser, som er identificeret via egne analyser af data . I projektet kvalificeres dette ved at der arbejdets efter systematikken i pædagogisk analyse, samt ved at der gives adgang til en række forskningsinformerede temaforløb, der er udviklet af LSP. Det er målet at viden fra data og forskning, samt systematikken i pædagogisk analyse skal understøtte dagtilbuddets leder og medarbejdere i etableringen og forankringen af den evaluerings- og forbedringskultur, som beskrives i den styrkede pædagogiske læreplan.

Projektets forskningsdel er designet som et mindre casestudie, der gennem interviews og en digital evaluering omkring brug af forskningsviden i praksis.

AkronymViD
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/03/202401/09/2026

Samarbejdspartnere

  • Københavns Kommune

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse

Emneord

  • Faglig ledelse
  • Evalueringskultur
  • Forbedringsarbejde
  • Improvement work
  • Pædagogisk analyse
  • Kompetencepakke
  • evidens-informering
  • forsknings-informering
  • data-informering
  • Dagtilbud
  • Kvalitetsudvikling
  • Læringsmiljø
  • Kompetenceudvikling
  • Vidensinformeret praksis