Projekter pr. år
Projektdetaljer
Beskrivelse
Forsknings- og udviklingsprojektet ’Vidensinformeret praksis i dagtilbud’ (ViD) er et samarbejde mellem BUF - Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune og LSP – Laboratorium for praksisrettet dagtilbuds- og skoleforskning, Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet.
Projektet har fokus på, hvordan ledelse og medarbejdere i dagtilbud kan anvende forskningsviden til at informere og kvalificere de forberingsindsatser, som er identificeret via egne analyser af data . I projektet kvalificeres dette ved at der arbejdets efter systematikken i pædagogisk analyse, samt ved at der gives adgang til en række forskningsinformerede temaforløb, der er udviklet af LSP. Det er målet at viden fra data og forskning, samt systematikken i pædagogisk analyse skal understøtte dagtilbuddets leder og medarbejdere i etableringen og forankringen af den evaluerings- og forbedringskultur, som beskrives i den styrkede pædagogiske læreplan.
Projektets forskningsdel er designet som et mindre casestudie, der gennem interviews og en digital evaluering omkring brug af forskningsviden i praksis.
Projektet har fokus på, hvordan ledelse og medarbejdere i dagtilbud kan anvende forskningsviden til at informere og kvalificere de forberingsindsatser, som er identificeret via egne analyser af data . I projektet kvalificeres dette ved at der arbejdets efter systematikken i pædagogisk analyse, samt ved at der gives adgang til en række forskningsinformerede temaforløb, der er udviklet af LSP. Det er målet at viden fra data og forskning, samt systematikken i pædagogisk analyse skal understøtte dagtilbuddets leder og medarbejdere i etableringen og forankringen af den evaluerings- og forbedringskultur, som beskrives i den styrkede pædagogiske læreplan.
Projektets forskningsdel er designet som et mindre casestudie, der gennem interviews og en digital evaluering omkring brug af forskningsviden i praksis.
Akronym | ViD |
---|---|
Status | Igangværende |
Effektiv start/slut dato | 01/03/2024 → 01/09/2026 |
Samarbejdspartnere
- Københavns Kommune
FN's verdensmål
I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:
Emneord
- Faglig ledelse
- Evalueringskultur
- Forbedringsarbejde
- Improvement work
- Pædagogisk analyse
- Kompetencepakke
- evidens-informering
- forsknings-informering
- data-informering
- Dagtilbud
- Kvalitetsudvikling
- Læringsmiljø
- Kompetenceudvikling
- Vidensinformeret praksis
-
Ledelse med mærkbar effekt for børnene 2024 - 2026
Ringsmose, C. (PI (principal investigator)), Hansen, L. S. (PI (principal investigator)) & Waagepetersen, A. (Projektdeltager)
12/08/2024 → 30/06/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ledelse med mærkbar effekt for børnene 2021 - 2023
Ringsmose, C. (PI (principal investigator)), Hansen, L. S. (PI (principal investigator)) & Waagepetersen, A. (Projektdeltager)
15/08/2021 → 15/12/2023
Projekter: Projekt › Forskning