Projektdetaljer

Beskrivelse

Dette projekt har til formål, at klarlægge de teknologiske muligheder for, at fjerne miljø- og klimapåvirkende udledning fra kommercielle skibe under havneophold.

Skibsfartens energiforbrug bidrager i høj grad til den globale udledning. Som i resten af samfundet, er en energitransformation i gang og man arbejder på at omstille fra fossilt brændstof til bæredygtige alternativer. Denne opgave er dog ikke ligetil og en total omstilling af hele den globale branche ligger mange årtier ude i fremtiden. Selvom vi må vente på, at optagelsen af alternative brændstoffer dekarboniserer og fjerner forurening fra skibenes sejlads, er der eksisterende løsninger der potentielt kan fjerne emissioner fra skibe ved kaj. Den primære løsning man anvender i dag er landstrøm, hvor skibet kobles til det lokale el-net, som så leverer den energi skibet skal bruge. På trods af at denne teknologi har været anvendt til kommercielle skibe i mere end to årtier, i bl.a. Nordamerika, er den endnu ikke vidt udbredt. Landstrømsanlæg er begrænset til lokalt regulerede havne og sporadisk placerede installationer og kun en lille del af verdens handels- og passagerskibe kan anvende det. Landstrøm er ikke one-size-fits-all og det møder generelt meget modstand fra industrien. Landstrøm, som vi kender det i dag, har mange udfordringer og det er ikke nødvendigvis alle typer havne og skibe det er egnet til. Samtidigt eksisterer der andre potentielle løsninger der enten egner sig bedre, koster mindre eller drager fordel af positive synergier med den generelle grønne omstilling - der er dog sjældent enighed om dette. Derfor har dette projekt til formål, på en holistisk måde der tager hensyn til forskellige typer havne, skibe og energibehov, at analysere hele det potentielle løsningsfelt, herunder landstrøm, for evnen til at løse emissionsproblemet, den teknologiske modenhed, forretningspotentialet, og synergier med den generelle energiomstilling af samfundet.
StatusIgangværende
Effektiv start/slut dato01/01/202231/12/2024

Samarbejdspartnere

  • Technical University of Denmark

Finansiering

  • Uddannelses- og Forskningsministeriet: 282.000,00 kr.