Åbn undervisningens ‘black boxes’: Fælles undersøgelses- og designprocesser af teknologibrug i omstillingen til online undervisning.

Stine Ejsing-Duun, Laura Bøgelund Gravesen, Andreas Harboe Salskov Ager, Lone Dirckinck-Holmfeld

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Covid-19 krævede i 2020 og 2021 en omstilling til online undervisning på universiteterne. Denne artikel udforsker, hvordan en gruppe studerende og undervisere på kurset IKT, interaktion og organisation på Informationsvidenskab, Aalborg Universitet i København har brugt oplevelserne fra den digitale omstilling, som grundlag for at gentænke undervisning og de etablerede didaktiske designs gennem og med anvendelse af teknologi. De studerende fik til udfordring at videreudvikle brugen af ​​Moodle som en læringsplatform til støtte for undervisning og læring online og on-site i kontekst af problem-baseret læring (PBL). Igennem arbejdet åbnedes især to ‘Black boxes’ - dvs. processer, der er gensidigt usynlige, når undervisningen afvikles som sædvanligt. Disse black boxes omfattede henholdsvis de studerendes forberedelse og undervisernes tilrettelæggelse af undervisning. Artiklens bidrag er netop fortsat at åbne disse black boxes gennem brug af teori, interviews og designudvikling samt at blotlægge de aktører og strukturer, som ellers ikke ekspliciteres i undervisningen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer11