TY - JOUR
T1 - Åbn undervisningens ‘black boxes’
T2 - Fælles undersøgelses- og designprocesser af teknologibrug i omstillingen til online undervisning.
AU - Ejsing-Duun, Stine
AU - Gravesen, Laura Bøgelund
AU - Ager, Andreas Harboe Salskov
AU - Dirckinck-Holmfeld, Lone
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Covid-19 krævede i 2020 og 2021 en omstilling til online undervisning på universiteterne. Denne artikel udforsker, hvordan en gruppe studerende og undervisere på kurset IKT, interaktion og organisation på Informationsvidenskab, Aalborg Universitet i København har brugt oplevelserne fra den digitale omstilling, som grundlag for at gentænke undervisning og de etablerede didaktiske designs gennem og med anvendelse af teknologi. De studerende fik til udfordring at videreudvikle brugen af Moodle som en læringsplatform til støtte for undervisning og læring online og on-site i kontekst af problem-baseret læring (PBL). Igennem arbejdet åbnedes især to ‘Black boxes’ - dvs. processer, der er gensidigt usynlige, når undervisningen afvikles som sædvanligt. Disse black boxes omfattede henholdsvis de studerendes forberedelse og undervisernes tilrettelæggelse af undervisning. Artiklens bidrag er netop fortsat at åbne disse black boxes gennem brug af teori, interviews og designudvikling samt at blotlægge de aktører og strukturer, som ellers ikke ekspliciteres i undervisningen.
AB - Covid-19 krævede i 2020 og 2021 en omstilling til online undervisning på universiteterne. Denne artikel udforsker, hvordan en gruppe studerende og undervisere på kurset IKT, interaktion og organisation på Informationsvidenskab, Aalborg Universitet i København har brugt oplevelserne fra den digitale omstilling, som grundlag for at gentænke undervisning og de etablerede didaktiske designs gennem og med anvendelse af teknologi. De studerende fik til udfordring at videreudvikle brugen af Moodle som en læringsplatform til støtte for undervisning og læring online og on-site i kontekst af problem-baseret læring (PBL). Igennem arbejdet åbnedes især to ‘Black boxes’ - dvs. processer, der er gensidigt usynlige, når undervisningen afvikles som sædvanligt. Disse black boxes omfattede henholdsvis de studerendes forberedelse og undervisernes tilrettelæggelse af undervisning. Artiklens bidrag er netop fortsat at åbne disse black boxes gennem brug af teori, interviews og designudvikling samt at blotlægge de aktører og strukturer, som ellers ikke ekspliciteres i undervisningen.
U2 - 10.7146/lt.v7i11.129345
DO - 10.7146/lt.v7i11.129345
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2445-6810
VL - 11
SP - 172
EP - 198
JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
M1 - 11
ER -