Abstract
Et ønske om 75.000 flere indbyggere og et tilsvarende antal arbejdspladser i Århus Kommune in-
den 2030 rejser naturligt spørgsmål i forhold til hvordan denne vækst håndteres. Et af de væsentli-
ge spørgsmål i den forbindelse er hvordan trafikken afvikles på et vejnet, der presses af 25 % flere
indbyggere og op mod 30 % flere arbejdspladser med udgangspunkt i visionerne beskrevet i Plan-
strategi 2008 for Århus kommuner.
Dette paper beskæftiger sig med dette spørgsmål, og i særlig grad om mulighederne for at afvikle
det øgede transportbehov på andre måder end ved hjælp af privat biltrafik. Paperet er baseret på
et afgangsprojekt, udarbejdet af Henrik Vestergaard Petersen og Mads Laursen i foråret 2007, med
Lektor Ph.d. Henrik Harder som vejleder, som indeholder analyse og løsningsforslag indenfor kol-
lektiv trafik og bystruktur i Århus.
Paperet viser, at Århus er relativt spredt udviklet. Dette til trods formår det kollektive trafiksystem
at sikre, at de fleste af byens boliger og arbejdspladser kan nås indenfor gangafstand fra kollektiv
trafik. Systemet har dog svag dækning med højfrekvent busdrift, hvilket sammen med indirekte
linjeføring og lang køretid gør det svært for den kollektive trafik at blive opfattet som et reelt alter-
nativ til bilen.
Paperet præsenterer et alternativ til denne situation, hvor der udlægges et begrænset areal til by-
vækst, mens der lægges stor vægt på central lokalisering og fortætning. Med central placering af
byudviklingen skabes bedre tilgængelighed til, og bedre grundlag for, kollektiv trafik. Løsningsfor-
slaget opsætter tilsvarende et hurtigt, højfrekvent og direkte bussystem, med fokus på at betjene
byens tætte områder bedst muligt.
den 2030 rejser naturligt spørgsmål i forhold til hvordan denne vækst håndteres. Et af de væsentli-
ge spørgsmål i den forbindelse er hvordan trafikken afvikles på et vejnet, der presses af 25 % flere
indbyggere og op mod 30 % flere arbejdspladser med udgangspunkt i visionerne beskrevet i Plan-
strategi 2008 for Århus kommuner.
Dette paper beskæftiger sig med dette spørgsmål, og i særlig grad om mulighederne for at afvikle
det øgede transportbehov på andre måder end ved hjælp af privat biltrafik. Paperet er baseret på
et afgangsprojekt, udarbejdet af Henrik Vestergaard Petersen og Mads Laursen i foråret 2007, med
Lektor Ph.d. Henrik Harder som vejleder, som indeholder analyse og løsningsforslag indenfor kol-
lektiv trafik og bystruktur i Århus.
Paperet viser, at Århus er relativt spredt udviklet. Dette til trods formår det kollektive trafiksystem
at sikre, at de fleste af byens boliger og arbejdspladser kan nås indenfor gangafstand fra kollektiv
trafik. Systemet har dog svag dækning med højfrekvent busdrift, hvilket sammen med indirekte
linjeføring og lang køretid gør det svært for den kollektive trafik at blive opfattet som et reelt alter-
nativ til bilen.
Paperet præsenterer et alternativ til denne situation, hvor der udlægges et begrænset areal til by-
vækst, mens der lægges stor vægt på central lokalisering og fortætning. Med central placering af
byudviklingen skabes bedre tilgængelighed til, og bedre grundlag for, kollektiv trafik. Løsningsfor-
slaget opsætter tilsvarende et hurtigt, højfrekvent og direkte bussystem, med fokus på at betjene
byens tætte områder bedst muligt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet |
Antal sider | 10 |
ISSN | 1603-9696 |
Status | Udgivet - 2008 |
Begivenhed | Trafikdage - Aalborg, Danmark Varighed: 25 aug. 2008 → 26 aug. 2008 |
Konference
Konference | Trafikdage |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 25/08/2008 → 26/08/2008 |