Øget overgang til eud efter avu

Tværgående analyser af VUC skolers forsøgs- og udviklingsprojekter med erhvervstonet undervisning på avu

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

59 Downloads (Pure)

Resumé

Projektet er en del af undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsprogram og er konkret en del af rammeforsøget: "Øget fokus på overgang til eud efter avu". Formålet med forsøget har været at: 1) Øge avu-kursisters overgang til gennemførelse af erhvervsuddannelse. 2) Opnå viden om effekten af øget samarbejde mellem VUC og erhvervsskoler mhb på at styrke avu-kursisters overgang til uddannelse. Og 3) Få vidensgrundlag for effekten af tonede tilrettelæggelser i et eller flere fag. I projektet har CeFU fulgt fem konkrete VUC skolers forsøgs- og udviklingsarbejde med øget overgange af kursister fra avu til eud. På den baggrund har CeFU foretager en forskningsbaseret evaluering, der vurderer projektets samlede erfaringer og resultater og dets fremadrettede potentiale i relation til avu-områdets udvikling. Rapporten konkluderer, at der er gode potentialer i at arbejde med tonede undervisningsaktiviteter på avu i forhold til at øge kursisternes orienteringer mod eud. Samtidig peger rapporten på, at der vil være større chancer for, at kursisterne fortsætter på en erhvervsuddannelse, hvis avu-lærerne får større viden om uddannelserne. Endelig slår rapporten fast, at det ledelsesmæssige engagement i indsatsområderne er helt afgørende for, at den bredspektrede indsats kan blive iværksat på skolerne.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedCenter for Ungdomsforskning
ForlagCenter for Ungdomsforskning
Udgave1
Antal sider54
Rekvirerende organisationUndervisningsministeriet
StatusUdgivet - 17 dec. 2015

Emneord

  • avu
  • eud
  • uddannelse
  • samarbejde

Citer dette

@book{53a40cd7682e431da9fb7434e24f7137,
title = "{\O}get overgang til eud efter avu: Tv{\ae}rg{\aa}ende analyser af VUC skolers fors{\o}gs- og udviklingsprojekter med erhvervstonet undervisning p{\aa} avu",
abstract = "Projektet er en del af undervisningsministeriets fors{\o}gs- og udviklingsprogram og er konkret en del af rammefors{\o}get: {"}{\O}get fokus p{\aa} overgang til eud efter avu{"}. Form{\aa}let med fors{\o}get har v{\ae}ret at: 1) {\O}ge avu-kursisters overgang til gennemf{\o}relse af erhvervsuddannelse. 2) Opn{\aa} viden om effekten af {\o}get samarbejde mellem VUC og erhvervsskoler mhb p{\aa} at styrke avu-kursisters overgang til uddannelse. Og 3) F{\aa} vidensgrundlag for effekten af tonede tilrettel{\ae}ggelser i et eller flere fag. I projektet har CeFU fulgt fem konkrete VUC skolers fors{\o}gs- og udviklingsarbejde med {\o}get overgange af kursister fra avu til eud. P{\aa} den baggrund har CeFU foretager en forskningsbaseret evaluering, der vurderer projektets samlede erfaringer og resultater og dets fremadrettede potentiale i relation til avu-omr{\aa}dets udvikling. Rapporten konkluderer, at der er gode potentialer i at arbejde med tonede undervisningsaktiviteter p{\aa} avu i forhold til at {\o}ge kursisternes orienteringer mod eud. Samtidig peger rapporten p{\aa}, at der vil v{\ae}re st{\o}rre chancer for, at kursisterne forts{\ae}tter p{\aa} en erhvervsuddannelse, hvis avu-l{\ae}rerne f{\aa}r st{\o}rre viden om uddannelserne. Endelig sl{\aa}r rapporten fast, at det ledelsesm{\ae}ssige engagement i indsatsomr{\aa}derne er helt afg{\o}rende for, at den bredspektrede indsats kan blive iv{\ae}rksat p{\aa} skolerne.",
keywords = "avu, eud, uddannelse, samarbejde",
author = "Mette Pless and Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2015",
month = "12",
day = "17",
language = "Dansk",
publisher = "Center for Ungdomsforskning",
edition = "1",

}

Øget overgang til eud efter avu : Tværgående analyser af VUC skolers forsøgs- og udviklingsprojekter med erhvervstonet undervisning på avu. / Pless, Mette; Louw, Arnt Vestergaard.

1 udg. Center for Ungdomsforskning : Center for Ungdomsforskning, 2015. 54 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Øget overgang til eud efter avu

T2 - Tværgående analyser af VUC skolers forsøgs- og udviklingsprojekter med erhvervstonet undervisning på avu

AU - Pless, Mette

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2015/12/17

Y1 - 2015/12/17

N2 - Projektet er en del af undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsprogram og er konkret en del af rammeforsøget: "Øget fokus på overgang til eud efter avu". Formålet med forsøget har været at: 1) Øge avu-kursisters overgang til gennemførelse af erhvervsuddannelse. 2) Opnå viden om effekten af øget samarbejde mellem VUC og erhvervsskoler mhb på at styrke avu-kursisters overgang til uddannelse. Og 3) Få vidensgrundlag for effekten af tonede tilrettelæggelser i et eller flere fag. I projektet har CeFU fulgt fem konkrete VUC skolers forsøgs- og udviklingsarbejde med øget overgange af kursister fra avu til eud. På den baggrund har CeFU foretager en forskningsbaseret evaluering, der vurderer projektets samlede erfaringer og resultater og dets fremadrettede potentiale i relation til avu-områdets udvikling. Rapporten konkluderer, at der er gode potentialer i at arbejde med tonede undervisningsaktiviteter på avu i forhold til at øge kursisternes orienteringer mod eud. Samtidig peger rapporten på, at der vil være større chancer for, at kursisterne fortsætter på en erhvervsuddannelse, hvis avu-lærerne får større viden om uddannelserne. Endelig slår rapporten fast, at det ledelsesmæssige engagement i indsatsområderne er helt afgørende for, at den bredspektrede indsats kan blive iværksat på skolerne.

AB - Projektet er en del af undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsprogram og er konkret en del af rammeforsøget: "Øget fokus på overgang til eud efter avu". Formålet med forsøget har været at: 1) Øge avu-kursisters overgang til gennemførelse af erhvervsuddannelse. 2) Opnå viden om effekten af øget samarbejde mellem VUC og erhvervsskoler mhb på at styrke avu-kursisters overgang til uddannelse. Og 3) Få vidensgrundlag for effekten af tonede tilrettelæggelser i et eller flere fag. I projektet har CeFU fulgt fem konkrete VUC skolers forsøgs- og udviklingsarbejde med øget overgange af kursister fra avu til eud. På den baggrund har CeFU foretager en forskningsbaseret evaluering, der vurderer projektets samlede erfaringer og resultater og dets fremadrettede potentiale i relation til avu-områdets udvikling. Rapporten konkluderer, at der er gode potentialer i at arbejde med tonede undervisningsaktiviteter på avu i forhold til at øge kursisternes orienteringer mod eud. Samtidig peger rapporten på, at der vil være større chancer for, at kursisterne fortsætter på en erhvervsuddannelse, hvis avu-lærerne får større viden om uddannelserne. Endelig slår rapporten fast, at det ledelsesmæssige engagement i indsatsområderne er helt afgørende for, at den bredspektrede indsats kan blive iværksat på skolerne.

KW - avu

KW - eud

KW - uddannelse

KW - samarbejde

M3 - Rapport

BT - Øget overgang til eud efter avu

PB - Center for Ungdomsforskning

CY - Center for Ungdomsforskning

ER -