Øget overgang til eud efter avu: Tværgående analyser af VUC skolers forsøgs- og udviklingsprojekter med erhvervstonet undervisning på avu

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

99 Downloads (Pure)

Projektet er en del af undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsprogram og er konkret en del af rammeforsøget: "Øget fokus på overgang til eud efter avu". Formålet med forsøget har været at: 1) Øge avu-kursisters overgang til gennemførelse af erhvervsuddannelse. 2) Opnå viden om effekten af øget samarbejde mellem VUC og erhvervsskoler mhb på at styrke avu-kursisters overgang til uddannelse. Og 3) Få vidensgrundlag for effekten af tonede tilrettelæggelser i et eller flere fag. I projektet har CeFU fulgt fem konkrete VUC skolers forsøgs- og udviklingsarbejde med øget overgange af kursister fra avu til eud. På den baggrund har CeFU foretager en forskningsbaseret evaluering, der vurderer projektets samlede erfaringer og resultater og dets fremadrettede potentiale i relation til avu-områdets udvikling. Rapporten konkluderer, at der er gode potentialer i at arbejde med tonede undervisningsaktiviteter på avu i forhold til at øge kursisternes orienteringer mod eud. Samtidig peger rapporten på, at der vil være større chancer for, at kursisterne fortsætter på en erhvervsuddannelse, hvis avu-lærerne får større viden om uddannelserne. Endelig slår rapporten fast, at det ledelsesmæssige engagement i indsatsområderne er helt afgørende for, at den bredspektrede indsats kan blive iværksat på skolerne.
    UdgivelsesstedCenter for Ungdomsforskning
    ForlagCenter for Ungdomsforskning