Abstract
Formålet med denne artikel er at undersøge økonomistyringens rolle i udøvelsen af ideen om et Shared Service Center (SSC) i realiseringen af strategiske mål i en kommune i Danmark. Artiklen er et casestudie1, hvor Callon’s forståelse af framing og overflowing bruges til at demonstrere, hvordan forskellige styringselementer blev aktører i at positionere ideen om et stort Service Center Delta2 (SCD), som hjørnestenen i realiseringen af en kommunal ’turn-around’ strategi. Men det demonstreres også, hvordan forskellige styringselementer medvirkede til at mobilisere forskellige lokationer, der dels protesterede, afviste og til sidst deltog i lukningen af SCD, dels udlagde rammerne for en ny strategisk retning. Artiklen bidrager derfor med indsigt i de forskellige roller, som styringselementer kan antage både i udøvelsen af den strategiske beslutning om at danne et SSC og i at forandre opfattelsen af SCD’s strategiske durabilitet på en sådan måde, at servicecenteret endte med at blive lukket.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Økonomistyring & informatik |
Vol/bind | 30 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 332-361 |
Antal sider | 29 |
ISSN | 0900-8322 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- Økonomistyring
- Styring
- Organisation og ledelse
- Forandring