'Oplevelsesincitamentet' den moderne hedonisms historiske forudsætninger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Oplevelsesincitamentet er ansporingen til at gøre oplevelser til et grundlag for købsbelutninger og livsførelse. Incitamentet er således centralt for det aktuelle fokus på oplevevelsesøkonomien. Artiklen sporer rødderne til dette incitament i politik, økonomi og moderne hverdagliv, idet fænomenet bliver forbundet med den generelle bevægelse fra steten og offentligheden over i markedet og erhvervslivet, og i interessen i at styre eller udvide denne nye sektor for æstetiseret nydelse. Oplevelsesincitamentet bygger således videre på tidligere tendenser i velfærds- og forbrugersamfundet: ‘det romantiske forbrug', følelseskulturen, vitalismen, informalisering etc. Paradokset mellem kravet om autenticitet og spontanitet på den ene side og rationalitet og instrumentalisering på den anden fremhæves, og perspektiverne i at tematisere forskellige forbrugsstrategier diskuteres.

OriginalsprogDansk
TitelSmagskulturer og formidlingsformer
RedaktørerBirgit Eriksson, Christian Jantzen, Karen Hvidtfeld Madsen, Anne Scott Sørensen
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagKlim
Publikationsdato2006
Sider215-240
ISBN (Trykt)8779554695
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • Oplevelsesøkonomi
  • hedonsime
  • forbrugskultur
  • mentalitetshistorie

Citationsformater