Abstract
Oplevelsesincitamentet er ansporingen til at gøre oplevelser til et grundlag for købsbelutninger og livsførelse. Incitamentet er således centralt for det aktuelle fokus på oplevevelsesøkonomien. Artiklen sporer rødderne til dette incitament i politik, økonomi og moderne hverdagliv, idet fænomenet bliver forbundet med den generelle bevægelse fra steten og offentligheden over i markedet og erhvervslivet, og i interessen i at styre eller udvide denne nye sektor for æstetiseret nydelse. Oplevelsesincitamentet bygger således videre på tidligere tendenser i velfærds- og forbrugersamfundet: ‘det romantiske forbrug', følelseskulturen, vitalismen, informalisering etc. Paradokset mellem kravet om autenticitet og spontanitet på den ene side og rationalitet og instrumentalisering på den anden fremhæves, og perspektiverne i at tematisere forskellige forbrugsstrategier diskuteres.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Smagskulturer og formidlingsformer |
Redaktører | Birgit Eriksson, Christian Jantzen, Karen Hvidtfeld Madsen, Anne Scott Sørensen |
Udgivelsessted | Århus |
Forlag | Klim |
Publikationsdato | 2006 |
Sider | 215-240 |
ISBN (Trykt) | 8779554695 |
Status | Udgivet - 2006 |
Emneord
- Oplevelsesøkonomi
- hedonsime
- forbrugskultur
- mentalitetshistorie