Abstract
4-rumsmodellen er en vision for vidensamfundets bibliotek og har siden præsentationen i 2010 været rammesættende for dansk biblioteksudvikling. Formålet med denne artikel er at formidle en undersøgelse af, hvordan 4 rumsmodellen indholdsudfyldes af brugere, ikke-brugere og bibliotekspersonalet i Vesthimmerlands Kommune og derfra at vurdere, hvilke styrker og svagheder. 4-rumsmodellen har ved anvendelse i praksis. Som baggrund for undersøgelsen redegøres for udvalgte teoretiske vinkler. Den valgte dataindsamlingsmetode er to typer af diskussionsfora, fokusgruppeinterviews med brugere og ikke-brugere samt workshops med personalet. Resultaterne viser, at deltagerne indsætter 4-rumsmodellen i en lokal kontekst, at de nævner emner, der rækker ud over modellen og at det performative rum skaber mest debat. På baggrund af resultaterne konkluderes, at 4-rumsmodellen er en god ramme til diskussion af biblioteksudvikling, men at den behøver følgetekster for at inspirere deltagerne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 3 |
Tidsskrift | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 33-43 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 2245-2931 |
DOI | |
Status | Udgivet - jul. 2014 |
Emneord
- 4-rumsmodellen
- Biblotek
- Biblioteksudvikling
- Brugere
- Ikke-brugere
- Idegenerering
- Møderum
- Inspirstionsrum
- Læringsrum
- Det Performative rum
- Fokusgrupper
- Workshops