Udsat for samskabelse: Bottum-up perspektiver mellem udsatte grupper og frontmedarbejdere i socialt arbejde

Publikation: Ph.d.-afhandling

363 Downloads (Pure)

Samskabelse og innovation er i dag politisk populære fænomener, som passer ind i kommunernes idealer om velfærdsudvikling via netværk, fællesskab og aktive medborgere. Denne afhandling har fokus på, hvordan samskabelsesdiskursen udspiller sig i udviklingen af det sociale arbejde med borgere i udsatte positioner. Deres forudsætninger for at bidrage aktivt i demokratiske processer er påvirket af deres marginale position og udsathed, herunder sociale problemer og fysiske og psykiske helbredsproblematikker. Vores viden omkring, hvordan denne målgruppe inddrages i samskabelsesprocesser, er begrænset, idet der som oftest er fokuseret på de positive konsekvenser af samskabelse og ikke på fx de mulige eksklusionsmekanismer, der kan være forbundet hermed samt de rolleskift, der ligger indlejret i samskabelses-begrebet i socialt arbejde. I denne afhandling undersøges det, hvordan borgerinddragelse praktiseres i samskabelsesprocesser i udviklingen af det sociale arbejde på udsatte-området, samt hvilken betydning borgernes udsathed har for oplevelsen af samskabelse og for de roller, der udvikles mellem borgerne og frontmedarbejderne.
Afhandlingens problemformulering undersøges med empirisk udgangspunkt i tre udvalgte samskabelsesprocesser på væresteder for socialt udsatte grupper. De tre processer undersøges som selvstændige casestudier, hvor der er fokus på såvel borgernes som frontpersonalets perspektiv. Det empiriske materiale omfatter interviews med 8 frontmedarbejdere, 5 projektledere/ ledelse og 19 borgere fra værestederne, observationer og dokumenter (strateginotater og projektbeskrivelser) fra de forskellige cases.
Afhandlingen er artikelbaseret og består af fire artikler. Den første artikel belyser, hvorledes innovation i det sociale arbejde bygger på samskabelse med borgerne ud fra tidligere forskning. Artiklen tager udgangspunkt i et systematisk litteratur review af den internationale forskningslitteratur. Via en narrativ analyse af litteraturen udvikles der en typologi over samarbejdsrelationer mellem frontpersonalet og borgerne i offentligt socialt arbejde. Den anden artikel har fokus på borgernes perspektiv og deres oplevelse af samskabelsprocesserne. Analysen peger på, at borgerne vægter; indflydelse, social deltagelse og praktisk inddragelse i samskabelsesprocesserne. Artiklen bidrager med en nuanceret forståelse af samskabelse og borgerinddragelse set ud fra borgernes perspektiv, hvilket kan inspirere til at arbejde med differentieret former for borgerinddragelse i det sociale arbejde fremadrettet. Artikel 3 opsamler de etiske dilemmaer, som kan udfordre feltarbejde med udsatte og marginaliserede borgere. Med udgangspunkt i fire studier af udsatte og marginaliserede grupper identificeres de metodiske og etiske udfordringer med illustrative eksempler fra etik i praksis og etiske øjebliks-handlinger (ethichs in practice og on-the-spot-ethical-decisions) i feltet. Her er særligt fokus på, hvad opbygning af tillid, og hvad tillidsrelationen betyder i feltarbejde med marginaliserede grupper, samt hvorledes borgernes udsatte position udfordrer forskerens balancering af nærhed og distance i feltarbejdet. Den fjerde artikel afspejler de fagprofessionelles praktisering af samskabelse med udsatte borgere og de udfordringer, der var forbundet hermed. Artiklen tager empirisk udgangspunkt i medarbejdernes perspektiv på samskabelse og analyserer med inspiration fra Lipskys Street Level Bureaucracy teori (2010) frontmedarbejdernes rolle i samskabelsesprocesserne. Endvidere kombineres Lipskys teori med Goffmans rolleteori for at nuancere blikket og forståelse af den rolleudvikling, som finder sted mellem borger og frontlinjearbejder i den gensidige interaktion i samskabelsesprocessen. I artiklen konkluderes det, at der er i det sociale arbejde, er risiko for, at medarbejderne beholder rollen som initiativtager og ansvarlig, når de skal samarbejde/ samskabe med deltagere i udsatte positioner, hvilket bl.a. skyldes deres fagprofessionelle identitet som ”ekspert” samt deres hensyntagen til borgernes udsathed.
Samlet set giver afhandlingen et nuanceret perspektiv på samskabelse, og de roller der udvikles i den gensidige interaktion mellem frontmedarbejderne og borgerne i socialt arbejde. Der peges på forskellige inklusions- og eksklusionsmekanismer i samskabelsesprocesserne, hvor den fagprofessionelle identitet, de indlejrede magtrelationer samt borgernes udsathed er væsentlige markører i forhold til, hvorledes samskabelses udspiller sig i dette felt. Afhandlingen giver desuden pejlinger til, hvorledes der i praksis kan arbejdes med samskabelse mellem fagprofessionelle og borgere i fremtiden samt hvilke faldgruber der er, når vi har med udsatte grupper at gøre.
StatusUdgivet - 2020
Udgivet eksterntJa