Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Vi har i artiklen fokus på anvendelsen af brugerperspektiver i forskning om og med voksne i udsatte marginaliserede positioner. Herunder hvilke metodiske udfordringer og etiske dilemmaer, der kan opstå, når vi ønsker at give stemme til målgrupper, som ikke nødvendigvis ellers deltager i demokratiske sammenhænge. Baseret på vores egen forskning med voksne domfældte med udviklingshæmning og udsatte brugere på væresteder viser vi i artiklen, hvordan vi selv er gået metodisk til værks. Med særligt fokus på at få adgang til grupperne diskuterer vi fordele og ulemper ved at kontakte disse grupper via gatekeepere. Ud fra et interaktionistisk perspektiv analyserer vi betydningen af udsathed samt af den institutionelle kontekst for de interviewteknikker, vi vælger, og for den tillid, der kan udvikles. Undervejs og afslutningsvist diskuterer vi de etiske dilemmaer vi møder, når vi inddrager personer, der er i udsatte positioner som informanter. Vi tager udgangspunkt i de forskningsetiske retningslinjer og bidrager med en nuancering heraf, hvor en hensyntagen til de interviewedes udsatte position og sensitive livssituation kalder på en nærhedsmoral i interviewet. Artiklen bidrager således med refleksions-redskaber for forskere og studerende til at inddrage udsatte stemmer i forskningen, hvorved vi kan sikre en demokratisk kvalificering af det sociale og socialpædagogiske arbejde fremover.
Bidragets oversatte titelVoices of the vulnerable in institutional research - methodological and ethically reflections
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-22
Antal sider16
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 11 apr. 2022

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Udsatte stemmer i institutionel forskning på det sociale og socialpædagogiske område - metodiske og etiske refleksioner'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.