TY - CHAP
T1 - Dannelsesworkshop
T2 - planlægning og afholdelse
AU - Feilberg, Casper
AU - Bo, Inger Glavind
AU - Quinto Romani, Annette
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - I dette kapitel vil vi beskrive, hvordan en dannelsesworkshop med brugaf dannelsesfortællinger planlægges og afholdes. Som vi så i kapitel 4og 5 i denne bog, er brugen af dannelsesfortællinger et stærkt greb iforhold til at skabe sprog for og opmærksomhed om nogle af de vanskeligeog betydningsfulde processer, som studerende kan gennemgå underog efter studielivet. Kapitlets forslag til planlægning og afholdelse afworkshop bygger på vores narrative og dannelsesteoretiske perspektiverfra denne bogs kapitel 1-5, som i dette kapitel anvendes til begrundedepraksisforslag. Vi sondrer mellem to typer af dannelsesworkshops,dels en workshop, der skal placeres tidligt i uddannelsesforløbet, dels enworkshop, der placeres til sidst på uddannelsen. Den første workshopomhandler og forsøger at skabe sprog for og understøtte dannelsesprocesseri det forestående uddannelsesforløb og vil derfor blive omtalt somden uddannelsesrettede workshop. Den anden workshop er omvendt rettetmod at tematisere allerede gennemlevede dannelsesprocesser understudiet i lyset af fx idealerne om den personlig-faglige og etisk-politiskedannelse samt de interesser, som den studerende er kaldet til, og somhar betydning for fremtiden på blandt andet arbejdsmarkedet. Denneworkshop omtales som den fremtidsrettede workshop. Vi vil se på, hvordande to dannelsesworkshops afholdes, dels ud fra undervisernes synsvinkel,dels ud fra de studerendes synsvinkel. Under den uddannelsesrettedeworkshop præsenteres et eksempel på en deskriptiv dannelsesfortællingfra psykologistudiet. Under den fremtidsrettede dannelsesworkshopbeskrives anbefalinger vedrørende medstuderendes konstruktion af endannelsesfortælling. Begge workshop forudsætter imidlertid, at underviserneudvikler studiespecifikke dannelsesfortællinger. Under afsnitteneom den uddannelsesrettede og fremtidsrettede workshop beskriver vi dekonkrete aktiviteter og vores anbefalinger og erfaringer.
AB - I dette kapitel vil vi beskrive, hvordan en dannelsesworkshop med brugaf dannelsesfortællinger planlægges og afholdes. Som vi så i kapitel 4og 5 i denne bog, er brugen af dannelsesfortællinger et stærkt greb iforhold til at skabe sprog for og opmærksomhed om nogle af de vanskeligeog betydningsfulde processer, som studerende kan gennemgå underog efter studielivet. Kapitlets forslag til planlægning og afholdelse afworkshop bygger på vores narrative og dannelsesteoretiske perspektiverfra denne bogs kapitel 1-5, som i dette kapitel anvendes til begrundedepraksisforslag. Vi sondrer mellem to typer af dannelsesworkshops,dels en workshop, der skal placeres tidligt i uddannelsesforløbet, dels enworkshop, der placeres til sidst på uddannelsen. Den første workshopomhandler og forsøger at skabe sprog for og understøtte dannelsesprocesseri det forestående uddannelsesforløb og vil derfor blive omtalt somden uddannelsesrettede workshop. Den anden workshop er omvendt rettetmod at tematisere allerede gennemlevede dannelsesprocesser understudiet i lyset af fx idealerne om den personlig-faglige og etisk-politiskedannelse samt de interesser, som den studerende er kaldet til, og somhar betydning for fremtiden på blandt andet arbejdsmarkedet. Denneworkshop omtales som den fremtidsrettede workshop. Vi vil se på, hvordande to dannelsesworkshops afholdes, dels ud fra undervisernes synsvinkel,dels ud fra de studerendes synsvinkel. Under den uddannelsesrettedeworkshop præsenteres et eksempel på en deskriptiv dannelsesfortællingfra psykologistudiet. Under den fremtidsrettede dannelsesworkshopbeskrives anbefalinger vedrørende medstuderendes konstruktion af endannelsesfortælling. Begge workshop forudsætter imidlertid, at underviserneudvikler studiespecifikke dannelsesfortællinger. Under afsnitteneom den uddannelsesrettede og fremtidsrettede workshop beskriver vi dekonkrete aktiviteter og vores anbefalinger og erfaringer.
KW - Dannelsesworkshop
KW - Personlig-faglig dannelse
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7210-793-6
T3 - Studier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
SP - 209
EP - 235
BT - Projektarbejdets dannelsespotentiale
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -