Abstract

I dette kapitel vil vi beskrive, hvordan en dannelsesworkshop med brug
af dannelsesfortællinger planlægges og afholdes. Som vi så i kapitel 4
og 5 i denne bog, er brugen af dannelsesfortællinger et stærkt greb i
forhold til at skabe sprog for og opmærksomhed om nogle af de vanskelige
og betydningsfulde processer, som studerende kan gennemgå under
og efter studielivet. Kapitlets forslag til planlægning og afholdelse af
workshop bygger på vores narrative og dannelsesteoretiske perspektiver
fra denne bogs kapitel 1-5, som i dette kapitel anvendes til begrundede
praksisforslag. Vi sondrer mellem to typer af dannelsesworkshops,
dels en workshop, der skal placeres tidligt i uddannelsesforløbet, dels en
workshop, der placeres til sidst på uddannelsen. Den første workshop
omhandler og forsøger at skabe sprog for og understøtte dannelsesprocesser
i det forestående uddannelsesforløb og vil derfor blive omtalt som
den uddannelsesrettede workshop. Den anden workshop er omvendt rettet
mod at tematisere allerede gennemlevede dannelsesprocesser under
studiet i lyset af fx idealerne om den personlig-faglige og etisk-politiske
dannelse samt de interesser, som den studerende er kaldet til, og som
har betydning for fremtiden på blandt andet arbejdsmarkedet. Denne
workshop omtales som den fremtidsrettede workshop. Vi vil se på, hvordan
de to dannelsesworkshops afholdes, dels ud fra undervisernes synsvinkel,
dels ud fra de studerendes synsvinkel. Under den uddannelsesrettede
workshop præsenteres et eksempel på en deskriptiv dannelsesfortælling
fra psykologistudiet. Under den fremtidsrettede dannelsesworkshop
beskrives anbefalinger vedrørende medstuderendes konstruktion af en
dannelsesfortælling. Begge workshop forudsætter imidlertid, at underviserne
udvikler studiespecifikke dannelsesfortællinger. Under afsnittene
om den uddannelsesrettede og fremtidsrettede workshop beskriver vi de
konkrete aktiviteter og vores anbefalinger og erfaringer.
OriginalsprogDansk
TitelProjektarbejdets dannelsespotentiale
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2022
Sider209-235
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-7210-793-6
StatusUdgivet - 2022
NavnStudier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
ISSN2246-5804

Emneord

  • Dannelsesworkshop
  • Personlig-faglig dannelse

Citationsformater