Kortlægning af virkemidler der understøtter tværvidenskabelig forskning og innovation blandt danske råd, fonde og universiteter samt udvalgte internationale programmer

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

51 Downloads (Pure)

Denne rapport præsenterer en kortlægning af 26 nationale og internationale virkemidler og initiativer til at fremme tværvidenskabelig forskning og innovation. Analysen er gennemført i perioden november 2020 – januar 2021 på opdrag af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR). Formålet med analysen er at afdække omfang, organisering og retningslinjer for finansiering og etablering af tværvidenskabelige projekter, centre og institutter samt at analysere de kriterier, der anvendes i vurderingen af tværvidenskabelig forskning og innovation. Analysens genstandsfelt er virkemidler og programmer samt organisatoriske initiativer (centre, institutter, netværk), der har til opgave at fremme tværvidenskabelig forskning og innovation i Danmark samt udvalgte EU-instrumenter og internationale eksempler. Med virkemidler og programmer menes finansieringsinstrumenter, som har til opgave at fremme tværvidenskabeligt samarbejde, samspil og innovation. Med organisatoriske initiativer menes strukturer, satsninger og institutionelle rammer, der har til formål at understøtte tværvidenskab ved danske og udenlandske videninstitutioner.
Bidragets oversatte titelMapping of Instruments and Initiatives to Support Interdisciplinary Research and Innovation among Danish Research Funding Agencies and International Programmes
ForlagUddannelses- og Forskningsministeriet | Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Antal sider69
Rekvirerende organisationDanmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR)