Abstract
I den trafikplanlægning for bedre miljø, sundhed og bæredygtighed, som
efter alt at dømme må gennemføres i 90'erne, vil det største problem ikke være
mangel på effektive tekniske løsninger. Udviklingen af nye tekniske løsninger
vil stadig være vigtig, men hovedproblemet vil være "ikke-bæredygtige"
magtforhold, som blokerer for bæredygtige tekniske løsninger. Meget tyder på, at
den eksisterende konstellation af interessenter i trafiksektoren, hvor tekniske
forvaltninger, politi, trafik- og justitsministerierne og erhvervslivet er de
typiske hovedaktører, er forældet i forhold til de problemer, trafiksektoren
skal løse i 90'erne. Som et første vigtigt skridt i 90'ernes trafikplanlægning
må nye aktører på scenen, herunder især vægtige aktører fra miljø-, energi- og
sundhedsområdet. Trafikplanlægningen må tillægge sig - eller tillægges - en ny
identitet som miljø- og sundhedsplanlægning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Byplan |
Vol/bind | 42 |
Udgave nummer | 6 |
Sider (fra-til) | 192-198 |
ISSN | 0007-7658 |
Status | Udgivet - 1990 |
Emneord
- Aalborg
- Trafikplanlægning
- Vejtrafik