90'ernes trafikplanlægning for miljø, sundhed og bæredygtighed: Aalborg viser vej - men hvorhen?

Bent Flyvbjerg

Eksport af forskningsdata: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I den trafikplanlægning for bedre miljø, sundhed og bæredygtighed, som efter alt at dømme må gennemføres i 90'erne, vil det største problem ikke være mangel på effektive tekniske løsninger. Udviklingen af nye tekniske løsninger vil stadig være vigtig, men hovedproblemet vil være "ikke-bæredygtige" magtforhold, som blokerer for bæredygtige tekniske løsninger. Meget tyder på, at den eksisterende konstellation af interessenter i trafiksektoren, hvor tekniske forvaltninger, politi, trafik- og justitsministerierne og erhvervslivet er de typiske hovedaktører, er forældet i forhold til de problemer, trafiksektoren skal løse i 90'erne. Som et første vigtigt skridt i 90'ernes trafikplanlægning må nye aktører på scenen, herunder især vægtige aktører fra miljø-, energi- og sundhedsområdet. Trafikplanlægningen må tillægge sig - eller tillægges - en ny identitet som miljø- og sundhedsplanlægning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftByplan
Vol/bind42
Udgave nummer6
Sider (fra-til)192-198
ISSN0007-7658
PublikationsstatusUdgivet - 1990

Emneord

  • Aalborg
  • Trafikplanlægning
  • Vejtrafik

Citer dette

@article{2582b7b0002311dab4d5000ea68e967b,
title = "90'ernes trafikplanl{\ae}gning for milj{\o}, sundhed og b{\ae}redygtighed: Aalborg viser vej - men hvorhen?",
abstract = "I den trafikplanl{\ae}gning for bedre milj{\o}, sundhed og b{\ae}redygtighed, som efter alt at d{\o}mme m{\aa} gennemf{\o}res i 90'erne, vil det st{\o}rste problem ikke v{\ae}re mangel p{\aa} effektive tekniske l{\o}sninger. Udviklingen af nye tekniske l{\o}sninger vil stadig v{\ae}re vigtig, men hovedproblemet vil v{\ae}re {"}ikke-b{\ae}redygtige{"} magtforhold, som blokerer for b{\ae}redygtige tekniske l{\o}sninger. Meget tyder p{\aa}, at den eksisterende konstellation af interessenter i trafiksektoren, hvor tekniske forvaltninger, politi, trafik- og justitsministerierne og erhvervslivet er de typiske hovedakt{\o}rer, er for{\ae}ldet i forhold til de problemer, trafiksektoren skal l{\o}se i 90'erne. Som et f{\o}rste vigtigt skridt i 90'ernes trafikplanl{\ae}gning m{\aa} nye akt{\o}rer p{\aa} scenen, herunder is{\ae}r v{\ae}gtige akt{\o}rer fra milj{\o}-, energi- og sundhedsomr{\aa}det. Trafikplanl{\ae}gningen m{\aa} till{\ae}gge sig - eller till{\ae}gges - en ny identitet som milj{\o}- og sundhedsplanl{\ae}gning.",
keywords = "Aalborg, Trafikplanl{\ae}gning, Vejtrafik",
author = "Bent Flyvbjerg",
year = "1990",
language = "Dansk",
volume = "42",
pages = "192--198",
journal = "Byplan",
issn = "0007-7658",
number = "6",

}

90'ernes trafikplanlægning for miljø, sundhed og bæredygtighed : Aalborg viser vej - men hvorhen? / Flyvbjerg, Bent.

i: Byplan, Bind 42, Nr. 6, 1990, s. 192-198.

Eksport af forskningsdata: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - 90'ernes trafikplanlægning for miljø, sundhed og bæredygtighed

T2 - Aalborg viser vej - men hvorhen?

AU - Flyvbjerg, Bent

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - I den trafikplanlægning for bedre miljø, sundhed og bæredygtighed, som efter alt at dømme må gennemføres i 90'erne, vil det største problem ikke være mangel på effektive tekniske løsninger. Udviklingen af nye tekniske løsninger vil stadig være vigtig, men hovedproblemet vil være "ikke-bæredygtige" magtforhold, som blokerer for bæredygtige tekniske løsninger. Meget tyder på, at den eksisterende konstellation af interessenter i trafiksektoren, hvor tekniske forvaltninger, politi, trafik- og justitsministerierne og erhvervslivet er de typiske hovedaktører, er forældet i forhold til de problemer, trafiksektoren skal løse i 90'erne. Som et første vigtigt skridt i 90'ernes trafikplanlægning må nye aktører på scenen, herunder især vægtige aktører fra miljø-, energi- og sundhedsområdet. Trafikplanlægningen må tillægge sig - eller tillægges - en ny identitet som miljø- og sundhedsplanlægning.

AB - I den trafikplanlægning for bedre miljø, sundhed og bæredygtighed, som efter alt at dømme må gennemføres i 90'erne, vil det største problem ikke være mangel på effektive tekniske løsninger. Udviklingen af nye tekniske løsninger vil stadig være vigtig, men hovedproblemet vil være "ikke-bæredygtige" magtforhold, som blokerer for bæredygtige tekniske løsninger. Meget tyder på, at den eksisterende konstellation af interessenter i trafiksektoren, hvor tekniske forvaltninger, politi, trafik- og justitsministerierne og erhvervslivet er de typiske hovedaktører, er forældet i forhold til de problemer, trafiksektoren skal løse i 90'erne. Som et første vigtigt skridt i 90'ernes trafikplanlægning må nye aktører på scenen, herunder især vægtige aktører fra miljø-, energi- og sundhedsområdet. Trafikplanlægningen må tillægge sig - eller tillægges - en ny identitet som miljø- og sundhedsplanlægning.

KW - Aalborg

KW - Trafikplanlægning

KW - Vejtrafik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 42

SP - 192

EP - 198

JO - Byplan

JF - Byplan

SN - 0007-7658

IS - 6

ER -