Abstract
Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Børnesprog : Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning |
Redaktører | Hans Vejleskov |
Antal sider | 6 |
Forlag | Forlaget UCC |
Publikationsdato | 2010 |
Sider | 40-46 |
ISBN (Trykt) | 9788791786334 |
Status | Udgivet - 2010 |
Begivenhed | 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning - København, Danmark Varighed: 6 nov. 2009 → 7 nov. 2009 |
Konference
Konference | 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | København |
Periode | 06/11/2009 → 07/11/2009 |
Emneord
- børn med sprogforstyrrelser
- objekt-relative sætninger
- subjekt-relative sætninger