A view on the development of Relative Clauses in Danish

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.
OriginalsprogEngelsk
TitelBørnesprog : Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
RedaktørerHans Vejleskov
Antal sider6
ForlagForlaget UCC
Publikationsdato2010
Sider40-46
ISBN (Trykt)9788791786334
StatusUdgivet - 2010
Begivenhed12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning - København, Danmark
Varighed: 6 nov. 20097 nov. 2009

Konference

Konference12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode06/11/200907/11/2009

Emneord

  • børn med sprogforstyrrelser
  • objekt-relative sætninger
  • subjekt-relative sætninger

Citer dette

Jensen de López, K. M., & Sundahl Olsen, L. (2010). A view on the development of Relative Clauses in Danish. I H. Vejleskov (red.), Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning (s. 40-46). Forlaget UCC .
Jensen de López, Kristine M. ; Sundahl Olsen, Lone. / A view on the development of Relative Clauses in Danish. Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. red. / Hans Vejleskov. Forlaget UCC , 2010. s. 40-46
@inbook{0815080c0a094060a9ed867ee3dbb6c8,
title = "A view on the development of Relative Clauses in Danish",
abstract = "Unders{\o}gelser har vist, at b{\o}rn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative s{\ae}tninger i mods{\ae}tnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; H{\aa}kansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undres{\o}glese studeres dansk b{\o}rns forst{\aa}else og frembringelse af subjekt- og objekt-relative s{\ae}tninger ved hj{\ae}lp af to fors{\o}gsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en s{\ae}tning udl{\o}ses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende b{\o}rn i alderen 5-13 {\aa}r og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative s{\ae}tninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Unders{\o}gelsen viste, at objekt-relative s{\ae}tninger is{\ae}r er vanskelige at frembringe, selv om b{\o}rn ret tidligt kan forst{\aa} dem. Voksne undg{\aa}r ogs{\aa} tit at bruge objekt-relative s{\ae}tninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sj{\ae}ldnere end de 5-{\aa}rige b{\o}rn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af b{\o}rn med sprogforstyrrelser.",
keywords = "b{\o}rn med sprogforstyrrelser, objekt-relative s{\ae}tninger , subjekt-relative s{\ae}tninger",
author = "{Jensen de L{\'o}pez}, {Kristine M.} and {Sundahl Olsen}, Lone",
year = "2010",
language = "English",
isbn = "9788791786334",
pages = "40--46",
editor = "Hans Vejleskov",
booktitle = "B{\o}rnesprog",
publisher = "Forlaget UCC",

}

Jensen de López, KM & Sundahl Olsen, L 2010, A view on the development of Relative Clauses in Danish. i H Vejleskov (red.), Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. Forlaget UCC , s. 40-46, 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning, København, Danmark, 06/11/2009.

A view on the development of Relative Clauses in Danish. / Jensen de López, Kristine M.; Sundahl Olsen, Lone.

Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. red. / Hans Vejleskov. Forlaget UCC , 2010. s. 40-46.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - A view on the development of Relative Clauses in Danish

AU - Jensen de López, Kristine M.

AU - Sundahl Olsen, Lone

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.

AB - Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.

KW - børn med sprogforstyrrelser

KW - objekt-relative sætninger

KW - subjekt-relative sætninger

M3 - Book chapter

SN - 9788791786334

SP - 40

EP - 46

BT - Børnesprog

A2 - Vejleskov, Hans

PB - Forlaget UCC

ER -

Jensen de López KM, Sundahl Olsen L. A view on the development of Relative Clauses in Danish. I Vejleskov H, red., Børnesprog: Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning. Forlaget UCC . 2010. s. 40-46