A view on the development of Relative Clauses in Danish

Kristine M. Jensen de López, Lone Sundahl Olsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Undersøgelser har vist, at børn med sprogforstyrrelser har betydelige problemer med at tilegne sig objekt-relative sætninger i modsætnig til subjekt-relative (Schriefers, Friederici & Kuehn, 1995; Håkansson & Hansson, 1998; Friedmann & Novogrodsky, 2004, among others). I denne undresøglese studeres dansk børns forståelse og frembringelse af subjekt- og objekt-relative sætninger ved hjælp af to forsøgsparadigmer: a) en opgave, hvor billeder skal matces og b) en opgave, hvor frembringelse af en sætning udløses. Deltagerne var 161 normale, etsprogede dansktalende børn i alderen 5-13 år og 20 dansktalende voksne. For begge grupper var objekt-relative sætninger vanskeligere at opfatte og frembringe end subjekt-relative. Undersøgelsen viste, at objekt-relative sætninger især er vanskelige at frembringe, selv om børn ret tidligt kan forstå dem. Voksne undgår også tit at bruge objekt-relative sætninger og anvender ofte passivkonstruktioner i stedet, men dog sjældnere end de 5-årige børn. Resultaterne er en udfordring til modningshypotesen og kan have konsekvenser for behandling af børn med sprogforstyrrelser.
OriginalsprogEngelsk
TitelBørnesprog : Fra 12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
RedaktørerHans Vejleskov
Antal sider6
ForlagForlaget UCC
Publikationsdato2010
Sider40-46
ISBN (Trykt)9788791786334
StatusUdgivet - 2010
Begivenhed12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning - København, Danmark
Varighed: 6 nov. 20097 nov. 2009

Konference

Konference12. Nordiske Symposium om Børnesprogsforskning
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode06/11/200907/11/2009

Emneord

  • børn med sprogforstyrrelser
  • objekt-relative sætninger
  • subjekt-relative sætninger

Citationsformater