Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debat

Affaldsforebyggelse burde være en af de centrale strategier inden for cirkulær økonomi – dvs. at affald ses som tab af ressourcer, men ofte er der inden for cirkulær økonomi i stedet fokus på genanvendelse af affald – dvs. man ser affald som nye ressourcer. Med udgangspunkt i en model for en skolemadpakke beregnes klimabelastningen fra 26 millioner skolemadpakker, som danske skolebørn hvert år kasserer i stedet for at spise dem. Beregningerne viser den store klimamæssige forskel på at se affaldet som tabte ressourcer og se affaldet som nye ressourcer. Madpakkernes indlejrede klimabelastning svarer til ca. 11.000 tons CO2-ækvivalenter. Ved behandling i biogasanlæg genvindes kun 3-4% af denne klimabelastning.
Bidragets oversatte titelWaste must first and foremost be seen as lost resources – also when it comes to school lunch packs
TidsskriftIngenioeren
Antal sider3
ISSN0105-6220
StatusUdgivet - 16 okt. 2022

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Affald skal først og fremmest ses som tabte ressourcer – også når det gælder skolemadpakker'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.