Aktionsforskning: Fra ideal til aktionsforskningspraksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Kapitlet beskriver aktionsforskning som både tilgang og metode og er baseret på udvalgt teori og forfatterens mangeårige erfaring med aktionsforskning. Først præsenteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og præmisser kort. I forlængelse heraf gennemgås aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der lægges særlig vægt på at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her sættes der fokus på, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for både praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opstår der også spørgsmål om forskningens analytiske aspekter. Forskeren må gøre sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til både at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om værksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forlængelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren må gøre sig i den anledning.
OriginalsprogDansk
TitelEmpiriske undersøgelser og metodiske greb : Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser
RedaktørerThomas Thyrring Engsig
Antal sider20
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave1
ISBN (Trykt)9788741266930
ISBN (Elektronisk)9788741272009
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Aktionsforskning
  • Forskningsmetoder

Citer dette

Jensen, J. B. (2017). Aktionsforskning: Fra ideal til aktionsforskningspraksis. I T. T. Engsig (red.), Empiriske undersøgelser og metodiske greb: Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser (1 udg.). Hans Reitzels Forlag.
Jensen, Julie Borup. / Aktionsforskning : Fra ideal til aktionsforskningspraksis. Empiriske undersøgelser og metodiske greb: Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser. red. / Thomas Thyrring Engsig. 1. udg. Hans Reitzels Forlag, 2017.
@inbook{96190da5a21e440397b29a6f519d8da0,
title = "Aktionsforskning: Fra ideal til aktionsforskningspraksis",
abstract = "Kapitlet beskriver aktionsforskning som b{\aa}de tilgang og metode og er baseret p{\aa} udvalgt teori og forfatterens mange{\aa}rige erfaring med aktionsforskning. F{\o}rst pr{\ae}senteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og pr{\ae}misser kort. I forl{\ae}ngelse heraf gennemg{\aa}s aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der l{\ae}gges s{\ae}rlig v{\ae}gt p{\aa} at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her s{\ae}ttes der fokus p{\aa}, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for b{\aa}de praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opst{\aa}r der ogs{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}l om forskningens analytiske aspekter. Forskeren m{\aa} g{\o}re sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til b{\aa}de at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om v{\ae}rksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forl{\ae}ngelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren m{\aa} g{\o}re sig i den anledning.",
keywords = "Aktionsforskning, Forskningsmetoder",
author = "Jensen, {Julie Borup}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "9788741266930",
editor = "Engsig, {Thomas Thyrring}",
booktitle = "Empiriske unders{\o}gelser og metodiske greb",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Jensen, JB 2017, Aktionsforskning: Fra ideal til aktionsforskningspraksis. i TT Engsig (red.), Empiriske undersøgelser og metodiske greb: Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser. 1 udg, Hans Reitzels Forlag.

Aktionsforskning : Fra ideal til aktionsforskningspraksis. / Jensen, Julie Borup.

Empiriske undersøgelser og metodiske greb: Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser. red. / Thomas Thyrring Engsig. 1. udg. Hans Reitzels Forlag, 2017.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Aktionsforskning

T2 - Fra ideal til aktionsforskningspraksis

AU - Jensen, Julie Borup

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Kapitlet beskriver aktionsforskning som både tilgang og metode og er baseret på udvalgt teori og forfatterens mangeårige erfaring med aktionsforskning. Først præsenteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og præmisser kort. I forlængelse heraf gennemgås aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der lægges særlig vægt på at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her sættes der fokus på, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for både praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opstår der også spørgsmål om forskningens analytiske aspekter. Forskeren må gøre sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til både at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om værksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forlængelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren må gøre sig i den anledning.

AB - Kapitlet beskriver aktionsforskning som både tilgang og metode og er baseret på udvalgt teori og forfatterens mangeårige erfaring med aktionsforskning. Først præsenteres centrale elementer af aktionsforskningens teoretiske og praktiske grundlag og præmisser kort. I forlængelse heraf gennemgås aktionsforskningens metodiske aspekter med udgangspunkt i et konkret aktionsforskningsprojekt. Det beskrives, hvordan data kan tilvejebringes samt hvilke typer data, man kan forestille sig kan tilvejebringes i et aktionsforskningsprojekt. Der lægges særlig vægt på at beskrive deltagelse som metodisk udgangspunkt for aktionsforskningsdesigns i et medforskerperspektiv. Her sættes der fokus på, hvordan deltagerne i et aktionsforskningsprojekt i samarbejde med forskeren skaber grundlag for både praksis- og vidensudvikling. Ud over dataindsamling opstår der også spørgsmål om forskningens analytiske aspekter. Forskeren må gøre sig overvejelser over, hvordan forskelligartet data kan systematiseres i forhold til både at bidrage til at skabe ny praktisk viden og videnskabelig viden. I kapitlets del om værksteder og aktionsforskningscyklussen diskuteres forholdet mellem udvikling og forskning med udgangspunkt i det konkrete aktionsforskningsprojekt. I forlængelse heraf diskuteres videnskabelige kvalitetskriterier for den viden, aktionsforskning kan tilvejebringe, samt nogle af de centrale overvejelser, forskeren må gøre sig i den anledning.

KW - Aktionsforskning

KW - Forskningsmetoder

UR - http://hansreitzel.dk/P%C3%A6dagogik/Empiriske-unders%C3%B8gelser-og-metodiske-greb/9788741266930

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788741266930

BT - Empiriske undersøgelser og metodiske greb

A2 - Engsig, Thomas Thyrring

PB - Hans Reitzels Forlag

ER -

Jensen JB. Aktionsforskning: Fra ideal til aktionsforskningspraksis. I Engsig TT, red., Empiriske undersøgelser og metodiske greb: Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser. 1 udg. Hans Reitzels Forlag. 2017