Analyse af elbilers forbrug

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikel i tidsskriftForskningpeer review

Abstrakt

Det er et mål for EU at opnå en kraftig reduktion i udledningen af CO2 fra transportsektoren. Elbiler kan være en af måderne at opnå dele af denne reduktion fordi det er muligt at oplade elbiler med strøm fra vedvarende energikilder så som vindmøller. En væsentlig udfordring med at erstatte brændstofbiler med elbiler er, at elbilerne har en betydelig kortere rækkevidde. Denne artikel anvender GPS data fra 164 elbiler og 447 brændstofbiler til at undersøge om der er forskelle på, hvordan elbiler og brændstofbiler anvendes og hvilke hastigheder de kører med. Herudover anvendes forbrugsdata (CAN bus data) fra elbiler til at vurdere på den faktiske rækkevidde for disse biler. Hovedkonklusionerne er, at ture i elbiler generelt er lidt kortere, at elbiler kører lidt stærkere i byerne, men betydeligt langsommere på motorvejene. For rækkevidden af elbiler konkluderes det, at dette er meget afhængigt af årstiden (temperaturen) og spænder fra 77 km (vinteren) til 130 km (sommeren) for den type af elbiler undersøgt i denne artikel.
OriginalsprogDansk
TidsskriftArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Antal sider12
ISSN1603-9696
StatusUdgivet - 2014
BegivenhedTrafikdage på Aalborg Universitet (2014) - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 25 aug. 201426 aug. 2014

Konference

KonferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2014)
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode25/08/201426/08/2014

Emneord

  • GPS
  • elbil
  • CANBus
  • co2
  • forbrug
  • kwh
  • clever
  • ener
  • state of chage

Citationsformater