Analyse af elbilers forbrug

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Denne rapport undersøger GPS og CAN bus datagrundlaget opsamlet ved kørsel med elbiler og analysere
på elbilers forbrug. Analyserne er baseret på godt 133 millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 164
elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderåret 2012.
For datagrundlaget kan det konstateres, at der er behov for væsentlige, men simple opstramninger for
fremadrettet at gøre det nemmere at anvende GPS/CAN bus data fra elbiler i andre analyser.
Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15
km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. I byerne kan der ikke ses forskel på den hastighed elog
brændstofbiler kører med.
Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler. Ture i elbiler er generelt lidt kortere
end ture med brændstofbiler. 90 % af turene med elbil er under 23 km og 98,1 % er under 40 km. Det er
derfor sjældent, at den maksimale batterikapacitet for elbiler udnyttes. Således anvender 99,1 % af turene i
elbil under halvdelen af batterikapaciteten.
Detailanalysen af de 11 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.
Rækkevidden for elbiler vurderes til at være 125 km ved ren motorvejskørsel og mellem 77 km og 130 km
ved kørsel på mindre veje. Der kan lokale være store udsving f.eks. pga. bakker.
OriginalsprogDansk
Antal sider56
StatusUdgivet - 2014

Citer dette

Andersen, O., Krogh, B. B., & Torp, K. (2014). Analyse af elbilers forbrug.
Andersen, Ove ; Krogh, Benjamin Bjerre ; Torp, Kristian. / Analyse af elbilers forbrug. 2014. 56 s.
@book{48e8c0bc6f10487fb34f56c4a13feb7b,
title = "Analyse af elbilers forbrug",
abstract = "Denne rapport unders{\o}ger GPS og CAN bus datagrundlaget opsamlet ved k{\o}rsel med elbiler og analyserep{\aa} elbilers forbrug. Analyserne er baseret p{\aa} godt 133 millioner GPS og CAN bus m{\aa}linger opsamlet fra 164elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalender{\aa}ret 2012.For datagrundlaget kan det konstateres, at der er behov for v{\ae}sentlige, men simple opstramninger forfremadrettet at g{\o}re det nemmere at anvende GPS/CAN bus data fra elbiler i andre analyser.Brugen af elbiler er sammenlignet med br{\ae}ndstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt k{\o}rer 10-15km/t langsommere p{\aa} motorveje end br{\ae}ndstofbiler. I byerne kan der ikke ses forskel p{\aa} den hastighed elogbr{\ae}ndstofbiler k{\o}rer med.L{\ae}ngden af ture k{\o}rt med elbil er sammenlignet med br{\ae}ndstofbiler. Ture i elbiler er generelt lidt kortereend ture med br{\ae}ndstofbiler. 90 {\%} af turene med elbil er under 23 km og 98,1 {\%} er under 40 km. Det erderfor sj{\ae}ldent, at den maksimale batterikapacitet for elbiler udnyttes. S{\aa}ledes anvender 99,1 {\%} af turene ielbil under halvdelen af batterikapaciteten.Detailanalysen af de 11 udvalgte str{\ae}kninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover {\aa}ret.R{\ae}kkevidden for elbiler vurderes til at v{\ae}re 125 km ved ren motorvejsk{\o}rsel og mellem 77 km og 130 kmved k{\o}rsel p{\aa} mindre veje. Der kan lokale v{\ae}re store udsving f.eks. pga. bakker.",
author = "Ove Andersen and Krogh, {Benjamin Bjerre} and Kristian Torp",
year = "2014",
language = "Dansk",

}

Andersen, O, Krogh, BB & Torp, K 2014, Analyse af elbilers forbrug.

Analyse af elbilers forbrug. / Andersen, Ove; Krogh, Benjamin Bjerre; Torp, Kristian.

2014. 56 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Analyse af elbilers forbrug

AU - Andersen, Ove

AU - Krogh, Benjamin Bjerre

AU - Torp, Kristian

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Denne rapport undersøger GPS og CAN bus datagrundlaget opsamlet ved kørsel med elbiler og analyserepå elbilers forbrug. Analyserne er baseret på godt 133 millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 164elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderåret 2012.For datagrundlaget kan det konstateres, at der er behov for væsentlige, men simple opstramninger forfremadrettet at gøre det nemmere at anvende GPS/CAN bus data fra elbiler i andre analyser.Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. I byerne kan der ikke ses forskel på den hastighed elogbrændstofbiler kører med.Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler. Ture i elbiler er generelt lidt kortereend ture med brændstofbiler. 90 % af turene med elbil er under 23 km og 98,1 % er under 40 km. Det erderfor sjældent, at den maksimale batterikapacitet for elbiler udnyttes. Således anvender 99,1 % af turene ielbil under halvdelen af batterikapaciteten.Detailanalysen af de 11 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.Rækkevidden for elbiler vurderes til at være 125 km ved ren motorvejskørsel og mellem 77 km og 130 kmved kørsel på mindre veje. Der kan lokale være store udsving f.eks. pga. bakker.

AB - Denne rapport undersøger GPS og CAN bus datagrundlaget opsamlet ved kørsel med elbiler og analyserepå elbilers forbrug. Analyserne er baseret på godt 133 millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 164elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot Ion) i kalenderåret 2012.For datagrundlaget kan det konstateres, at der er behov for væsentlige, men simple opstramninger forfremadrettet at gøre det nemmere at anvende GPS/CAN bus data fra elbiler i andre analyser.Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. I byerne kan der ikke ses forskel på den hastighed elogbrændstofbiler kører med.Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler. Ture i elbiler er generelt lidt kortereend ture med brændstofbiler. 90 % af turene med elbil er under 23 km og 98,1 % er under 40 km. Det erderfor sjældent, at den maksimale batterikapacitet for elbiler udnyttes. Således anvender 99,1 % af turene ielbil under halvdelen af batterikapaciteten.Detailanalysen af de 11 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.Rækkevidden for elbiler vurderes til at være 125 km ved ren motorvejskørsel og mellem 77 km og 130 kmved kørsel på mindre veje. Der kan lokale være store udsving f.eks. pga. bakker.

M3 - Rapport

BT - Analyse af elbilers forbrug

ER -

Andersen O, Krogh BB, Torp K. Analyse af elbilers forbrug. 2014. 56 s.