Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Kristian Torp

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Denne rapport analyserer på energiforbruget for kørsel med elbil. Analyserne er baseret på godt 216
millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og Peugeot
Ion) i kalenderårene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkende
på 2012 data. Den nye rapport er udvidet med undersøgelser på flere strækninger, undersøgelse af
effekten af årstiderne og en sammenligning af to forskellige værdier til at beregne elbilers forbrug (kaldet
SoC og EVPower).
Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15
km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. Dette er baseret på kørsel på 96 % af
motorvejsnettet. I byerne kører elbilerne og brændstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt er
elbiler lidt hurtigere end brændstofbilerne. Dette er baseret på 6 % af vejnettet, hovedsagligt i de større
danske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, København, Næstved, Odense, Sønderborg og Vejle.
Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler og ture i elbiler er generelt kortere
end ture med brændstofbiler. Der er ingen betydelige variation i længden af ture med årstiden. Generelt
køres der under 100 km/døgnet i en elbil, dog har en elbil kørt 739 km på et døgn.
Detailanalysen af 16 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.
Denne variation findes på motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving i
energiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget på en strækning kan være 3 gange højere ved kørsel op
ad bakke end ved kørsel ned ad bakke.
OriginalsprogDansk
ForlagInstitut for Datalogi, Aalborg Universitet
Antal sider63
StatusUdgivet - 2014

Citer dette

Andersen, O., Krogh, B. B., & Torp, K. (2014). Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.
Andersen, Ove ; Krogh, Benjamin Bjerre ; Torp, Kristian. / Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 63 s.
@book{6377222a472e4e4890ccb2754438879a,
title = "Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013",
abstract = "Denne rapport analyserer p{\aa} energiforbruget for k{\o}rsel med elbil. Analyserne er baseret p{\aa} godt 216millioner GPS og CAN bus m{\aa}linger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og PeugeotIon) i kalender{\aa}rene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkendep{\aa} 2012 data. Den nye rapport er udvidet med unders{\o}gelser p{\aa} flere str{\ae}kninger, unders{\o}gelse afeffekten af {\aa}rstiderne og en sammenligning af to forskellige v{\ae}rdier til at beregne elbilers forbrug (kaldetSoC og EVPower).Brugen af elbiler er sammenlignet med br{\ae}ndstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt k{\o}rer 10-15km/t langsommere p{\aa} motorveje end br{\ae}ndstofbiler. Dette er baseret p{\aa} k{\o}rsel p{\aa} 96 {\%} afmotorvejsnettet. I byerne k{\o}rer elbilerne og br{\ae}ndstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt erelbiler lidt hurtigere end br{\ae}ndstofbilerne. Dette er baseret p{\aa} 6 {\%} af vejnettet, hovedsagligt i de st{\o}rredanske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, K{\o}benhavn, N{\ae}stved, Odense, S{\o}nderborg og Vejle.L{\ae}ngden af ture k{\o}rt med elbil er sammenlignet med br{\ae}ndstofbiler og ture i elbiler er generelt kortereend ture med br{\ae}ndstofbiler. Der er ingen betydelige variation i l{\ae}ngden af ture med {\aa}rstiden. Genereltk{\o}res der under 100 km/d{\o}gnet i en elbil, dog har en elbil k{\o}rt 739 km p{\aa} et d{\o}gn.Detailanalysen af 16 udvalgte str{\ae}kninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover {\aa}ret.Denne variation findes p{\aa} motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving ienergiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget p{\aa} en str{\ae}kning kan v{\ae}re 3 gange h{\o}jere ved k{\o}rsel opad bakke end ved k{\o}rsel ned ad bakke.",
author = "Ove Andersen and Krogh, {Benjamin Bjerre} and Kristian Torp",
year = "2014",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Datalogi, Aalborg Universitet",
address = "Danmark",

}

Andersen, O, Krogh, BB & Torp, K 2014, Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.

Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013. / Andersen, Ove; Krogh, Benjamin Bjerre; Torp, Kristian.

Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 63 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013

AU - Andersen, Ove

AU - Krogh, Benjamin Bjerre

AU - Torp, Kristian

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Denne rapport analyserer på energiforbruget for kørsel med elbil. Analyserne er baseret på godt 216millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og PeugeotIon) i kalenderårene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkendepå 2012 data. Den nye rapport er udvidet med undersøgelser på flere strækninger, undersøgelse afeffekten af årstiderne og en sammenligning af to forskellige værdier til at beregne elbilers forbrug (kaldetSoC og EVPower).Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. Dette er baseret på kørsel på 96 % afmotorvejsnettet. I byerne kører elbilerne og brændstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt erelbiler lidt hurtigere end brændstofbilerne. Dette er baseret på 6 % af vejnettet, hovedsagligt i de størredanske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, København, Næstved, Odense, Sønderborg og Vejle.Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler og ture i elbiler er generelt kortereend ture med brændstofbiler. Der er ingen betydelige variation i længden af ture med årstiden. Genereltkøres der under 100 km/døgnet i en elbil, dog har en elbil kørt 739 km på et døgn.Detailanalysen af 16 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.Denne variation findes på motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving ienergiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget på en strækning kan være 3 gange højere ved kørsel opad bakke end ved kørsel ned ad bakke.

AB - Denne rapport analyserer på energiforbruget for kørsel med elbil. Analyserne er baseret på godt 216millioner GPS og CAN bus målinger opsamlet fra 176 elbiler (Citroen C-Zero, Mitsubishi iMiev og PeugeotIon) i kalenderårene 2012 og 2013. Rapporten er en udvidelse af en lignende rapport baseret udelukkendepå 2012 data. Den nye rapport er udvidet med undersøgelser på flere strækninger, undersøgelse afeffekten af årstiderne og en sammenligning af to forskellige værdier til at beregne elbilers forbrug (kaldetSoC og EVPower).Brugen af elbiler er sammenlignet med brændstofbiler og konklusionen er, at elbiler generelt kører 10-15km/t langsommere på motorveje end brændstofbiler. Dette er baseret på kørsel på 96 % afmotorvejsnettet. I byerne kører elbilerne og brændstofbiler med meget ens hastigheder, men generelt erelbiler lidt hurtigere end brændstofbilerne. Dette er baseret på 6 % af vejnettet, hovedsagligt i de størredanske byer: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Kolding, København, Næstved, Odense, Sønderborg og Vejle.Længden af ture kørt med elbil er sammenlignet med brændstofbiler og ture i elbiler er generelt kortereend ture med brændstofbiler. Der er ingen betydelige variation i længden af ture med årstiden. Genereltkøres der under 100 km/døgnet i en elbil, dog har en elbil kørt 739 km på et døgn.Detailanalysen af 16 udvalgte strækninger viser klart, at elbilers forbrug varierer kraftigt henover året.Denne variation findes på motorveje, landeveje og byveje. Herudover er der store lokale udsving ienergiforbruget f.eks. pga. bakker, hvor forbruget på en strækning kan være 3 gange højere ved kørsel opad bakke end ved kørsel ned ad bakke.

M3 - Rapport

BT - Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013

PB - Institut for Datalogi, Aalborg Universitet

ER -

Andersen O, Krogh BB, Torp K. Analyse af elbilers forbrug for perioden 2012-2013. Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, 2014. 63 s.