Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber

Lars Kiertzner, Frank Thinggaard

Publikation: Working paperForskning

Resumé

Dette paper analyserer dels den generiske internationale model til forklaring af variation i revisionshonorarer ud fra klientstørrelse, -kompleksitet og -risiko, dels en række særlige danske forhold med mulig betydning. Det sandsynliggøres i forbindelse med den internationale del af analysen, at klientstør-relse er den vigtigste parameter i et tyndt kapitaliseret kapitalmarked med mange for-holdsvist små børsnoterede selskaber som det danske. Dette er særligt tilfældet i de mind-ste danske selskaber, hvor teknisk formel kompleksitet også er talmæssigt afgørende for revisionshonoraret. Antageligt er disse faktorer udtryk for, at revisionsydelsen typisk om-fatter accessorisk regnskabsmæssig assistance. I det generisk større danske selskab er andre væsentlige faktorer udover klientstørrelse derimod substantiel kompleksitet og generel klientrisiko som udtryk for, at revisionsopgaven her i højere grad styres efter risiko- og væsentlighedsovervejelser. Ved de særlige danske forhold er det gennemgående, at der er en meget klar sammen-hæng mellem revisionshonorar og andre honorarer. Hertil er der en tendens til, at det særlige danske torevisorsystem skærper konkurrencen og dermed mindsker revisionsho-noraret hos store selskaber. Torevisorsystemet ophæves fra 1.1. 2005, og der er således tegn på, at konkurrencen om at blive fortsættende revisor er indledt. I modsætning til hovedparten af de internationale undersøgelser kunne der ikke konstateres nogen generel Big Four effekt i Danmark. Indenfor Big Four firmaerne kunne der dog konstateres forskelle, idet PWC skilte sig ud ved relativt lave honorarer i segmentet af store selskaber og relativt høje honorarer i segmentet af små selskaber.
OriginalsprogDansk
Sider31
StatusUdgivet - 2004

Emneord

  • Revisionshonorar
  • Børsnoterede selskaber
  • Regressionsanalyse
  • To-revisor system
  • Big four
  • Revisionsrisiko
  • Revisionskompleksitet
  • Regnskabsmæssig assistance
  • Lowballing

Citer dette

Kiertzner, L., & Thinggaard, F. (2004). Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber. (s. 31).
Kiertzner, Lars ; Thinggaard, Frank. / Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber. 2004. s. 31
@techreport{49922ee09c2d11db8ed6000ea68e967b,
title = "Analyse af revisionshonoraret i danske b{\o}rsnoterede selskaber",
abstract = "Dette paper analyserer dels den generiske internationale model til forklaring af variation i revisionshonorarer ud fra klientst{\o}rrelse, -kompleksitet og -risiko, dels en r{\ae}kke s{\ae}rlige danske forhold med mulig betydning. Det sandsynligg{\o}res i forbindelse med den internationale del af analysen, at klientst{\o}r-relse er den vigtigste parameter i et tyndt kapitaliseret kapitalmarked med mange for-holdsvist sm{\aa} b{\o}rsnoterede selskaber som det danske. Dette er s{\ae}rligt tilf{\ae}ldet i de mind-ste danske selskaber, hvor teknisk formel kompleksitet ogs{\aa} er talm{\ae}ssigt afg{\o}rende for revisionshonoraret. Antageligt er disse faktorer udtryk for, at revisionsydelsen typisk om-fatter accessorisk regnskabsm{\ae}ssig assistance. I det generisk st{\o}rre danske selskab er andre v{\ae}sentlige faktorer udover klientst{\o}rrelse derimod substantiel kompleksitet og generel klientrisiko som udtryk for, at revisionsopgaven her i h{\o}jere grad styres efter risiko- og v{\ae}sentlighedsovervejelser. Ved de s{\ae}rlige danske forhold er det gennemg{\aa}ende, at der er en meget klar sammen-h{\ae}ng mellem revisionshonorar og andre honorarer. Hertil er der en tendens til, at det s{\ae}rlige danske torevisorsystem sk{\ae}rper konkurrencen og dermed mindsker revisionsho-noraret hos store selskaber. Torevisorsystemet oph{\ae}ves fra 1.1. 2005, og der er s{\aa}ledes tegn p{\aa}, at konkurrencen om at blive forts{\ae}ttende revisor er indledt. I mods{\ae}tning til hovedparten af de internationale unders{\o}gelser kunne der ikke konstateres nogen generel Big Four effekt i Danmark. Indenfor Big Four firmaerne kunne der dog konstateres forskelle, idet PWC skilte sig ud ved relativt lave honorarer i segmentet af store selskaber og relativt h{\o}je honorarer i segmentet af sm{\aa} selskaber.",
keywords = "Revisionshonorar, B{\o}rsnoterede selskaber, Regressionsanalyse, To-revisor system, Big four, Revisionsrisiko, Revisionskompleksitet, Regnskabsm{\ae}ssig assistance, Lowballing",
author = "Lars Kiertzner and Frank Thinggaard",
year = "2004",
language = "Dansk",
pages = "31",
type = "WorkingPaper",

}

Kiertzner, L & Thinggaard, F 2004 'Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber' s. 31.

Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber. / Kiertzner, Lars; Thinggaard, Frank.

2004. s. 31.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber

AU - Kiertzner, Lars

AU - Thinggaard, Frank

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Dette paper analyserer dels den generiske internationale model til forklaring af variation i revisionshonorarer ud fra klientstørrelse, -kompleksitet og -risiko, dels en række særlige danske forhold med mulig betydning. Det sandsynliggøres i forbindelse med den internationale del af analysen, at klientstør-relse er den vigtigste parameter i et tyndt kapitaliseret kapitalmarked med mange for-holdsvist små børsnoterede selskaber som det danske. Dette er særligt tilfældet i de mind-ste danske selskaber, hvor teknisk formel kompleksitet også er talmæssigt afgørende for revisionshonoraret. Antageligt er disse faktorer udtryk for, at revisionsydelsen typisk om-fatter accessorisk regnskabsmæssig assistance. I det generisk større danske selskab er andre væsentlige faktorer udover klientstørrelse derimod substantiel kompleksitet og generel klientrisiko som udtryk for, at revisionsopgaven her i højere grad styres efter risiko- og væsentlighedsovervejelser. Ved de særlige danske forhold er det gennemgående, at der er en meget klar sammen-hæng mellem revisionshonorar og andre honorarer. Hertil er der en tendens til, at det særlige danske torevisorsystem skærper konkurrencen og dermed mindsker revisionsho-noraret hos store selskaber. Torevisorsystemet ophæves fra 1.1. 2005, og der er således tegn på, at konkurrencen om at blive fortsættende revisor er indledt. I modsætning til hovedparten af de internationale undersøgelser kunne der ikke konstateres nogen generel Big Four effekt i Danmark. Indenfor Big Four firmaerne kunne der dog konstateres forskelle, idet PWC skilte sig ud ved relativt lave honorarer i segmentet af store selskaber og relativt høje honorarer i segmentet af små selskaber.

AB - Dette paper analyserer dels den generiske internationale model til forklaring af variation i revisionshonorarer ud fra klientstørrelse, -kompleksitet og -risiko, dels en række særlige danske forhold med mulig betydning. Det sandsynliggøres i forbindelse med den internationale del af analysen, at klientstør-relse er den vigtigste parameter i et tyndt kapitaliseret kapitalmarked med mange for-holdsvist små børsnoterede selskaber som det danske. Dette er særligt tilfældet i de mind-ste danske selskaber, hvor teknisk formel kompleksitet også er talmæssigt afgørende for revisionshonoraret. Antageligt er disse faktorer udtryk for, at revisionsydelsen typisk om-fatter accessorisk regnskabsmæssig assistance. I det generisk større danske selskab er andre væsentlige faktorer udover klientstørrelse derimod substantiel kompleksitet og generel klientrisiko som udtryk for, at revisionsopgaven her i højere grad styres efter risiko- og væsentlighedsovervejelser. Ved de særlige danske forhold er det gennemgående, at der er en meget klar sammen-hæng mellem revisionshonorar og andre honorarer. Hertil er der en tendens til, at det særlige danske torevisorsystem skærper konkurrencen og dermed mindsker revisionsho-noraret hos store selskaber. Torevisorsystemet ophæves fra 1.1. 2005, og der er således tegn på, at konkurrencen om at blive fortsættende revisor er indledt. I modsætning til hovedparten af de internationale undersøgelser kunne der ikke konstateres nogen generel Big Four effekt i Danmark. Indenfor Big Four firmaerne kunne der dog konstateres forskelle, idet PWC skilte sig ud ved relativt lave honorarer i segmentet af store selskaber og relativt høje honorarer i segmentet af små selskaber.

KW - Revisionshonorar

KW - Børsnoterede selskaber

KW - Regressionsanalyse

KW - To-revisor system

KW - Big four

KW - Revisionsrisiko

KW - Revisionskompleksitet

KW - Regnskabsmæssig assistance

KW - Lowballing

M3 - Working paper

SP - 31

BT - Analyse af revisionshonoraret i danske børsnoterede selskaber

ER -