Analyse af spatiale korrelationslængder mellem SVK-stationer, vejr-radar og klimamodeller: Temaartikel

Emma Dybro Thomassen, Søren Liedtke Thorndahl, Christoffer Bang Andersen, Ida Bülow Gregersen, Karsten Arnbjerg-Nielsen, Hjalte Jomo Danielsen Sørup

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til rapportFormidling

SVKs regnmålernetvæk bruges som central datakilde til at besvare denne artikels to hovedspørgsmål: 1) Hvorvidt den ujævne fordeling af SVK-målerne over Danmark har indflydelse på den korrelation vi beregner mellem målerne, og 2) Om data fra to klimamodeller med høj opløsning har samme korrelation som regnmålerne. Undersøgelsen har vist, at korrelationen for SVK-netværket og for vejr-radar er de samme. Begge klimamodeller overestimerer korrelationslængderne i forhold til observationerne. Klimamodellen med den højeste opløsning i undersøgelsen beskriver bedst den faktiske korrelation af ekstremregn, men begge klimamodeller er bedre end mere grove klimamodeller. Artiklen viser dermed, at den korrelation, der beregnes på baggrund af SVK-målerne fortsat bør indarbejdes i Spildevandskomiteens regionale modeller, samt at klimamodeller fortsat har en udfordring med at modellere kortvarige ekstremregn.
TitelDrift af Spildevandskomitéens Regnmålersystem : Årsnotat 2022
RedaktørerKim Sarup