Abstract
Artiklen beskriver en generaliseret metodeskabelon for konsultativt arbejde med konfliktramte organisationer. Metodeskabelonen, der udvikledes inden for rammerne af mit medlederskab af Psykologisk Instituts Center for Systemudvikling (1986-2005), består af følgende fem interventionstrin: 1. Forberedelse af det opgavepræciserende møde 2. Gennemførelse af det opgavepræciserende møde 3. Konsulenten præsenterer klientsystemet for sin konfliktforståelse 4. Eventuel yderligere dataindsamling i form af breve til konsulenten 5. Møde med klientsystemet – aktiv konflikthåndtering/bearbejdning. Den overordnede professionelle værdi, der først og fremmest søges tilgodeset gennem metodeskabelonen, er at gøre kundesystemet mest muligt konstruktivt selvundersø- gende og selvreparerende i forhold til organisatoriske spaltninger og konflikter, der dan- ner baggrund for henvendelsen til konsulenten. Artiklen er skrevet, så paralleller til min første lærestykketekst i dette nummer (om at “Arbejde med personer som organi- sationer og med organisationer som personer”) bliver tydelige.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Erhvervspsykologi |
Vol/bind | 16 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 44-51 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 1602-9968 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- konflikt
- spejling
- proceskonsulen
- ledelse