Rapporten ’Anvendelse af træ i byggeriet – Potentialer og barrierer’ samler eksisterende viden om fordele og ulemper ved træbyggeri, og gør status for omfanget af træbyggeri i Danmark.
Spørgsmålet om anvendelse af træ i byggeriet belyses gennem en kvalitativ spørgeskemaundersøgelse, tre dialogmøder og kvalitative interviews med udvalgte nøglepersoner. Det er primært personer med erfaring fra byggebranchen; arkitekter, ingeniører, konstruktører, håndværkere, entreprenører, bygherrer og studerende, der har deltaget i spørgeskemaundersøgelsen og i dialogmøderne.
Der er lavet en definition af træbyggeri, der præsenteres 8 eksisterende eksempler på træbyggeri i Danmark, der oplistes forskellige træarter og det gennemgås,
hvordan Sverige, Norge, Finland, Østrig, Tyskland og Canada har forsøgt at øge brugen af træ i byggeriet gennem tiltag, som er beskrevet.
Ud fra en livscyklusanalyse (LCA) er det vurderet, hvor meget CO2 Danmark kan spare ved at omlægge eksempelvis 10 % af konventionelt byggeri til træbyggeri om året frem til 2030.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn