Arbejdsmiljø og karriere - to ph.d.-udfordringer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    176 Downloads (Pure)

    Abstrakt

    Artiklen afrapporterer de erkendelser omkring ph.d.-studerendes arbejdsmiljø og karriereudvikling, som vi har opnået i gennemførelsen af et udviklingsforløb for ph.d.-studerende på fire af landets universiteter i 2012-2013. De ph.d.-studerendes arbejdsmiljø er ikke særligt velbelyst, og igennem en analyse af deltagernes udviklingsplaner og evalueringer af forløbet vil vi pege på 4 karakteristikker ved arbejdsmiljøet: Work-life-balance, dobbelt identitet som både studerende og medarbejder, forventninger og krydspres samt usikre karriereveje. De ph.d.-studerende trives pga. engagementet i deres faglige forskningsprojekt, mens deres udfordringer med arbejds­miljøet primært bunder i kollegiale, ledelsesmæssige og organisatoriske forhold. For at få inspiration til forbedringer af de ph.d.-studerendes arbejdsmiljø foreslås det at anlægge et situeret læringsperspektiv på ph.d.-uddannelsen. Et situeret perspektiv inddrager dele af arbejdsmiljøet som væsentlig faktor for faglig udvikling.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer15
    TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind8
    Udgave nummer15
    Sider (fra-til)6-16
    Antal sider11
    ISSN2245-1374
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • ph.d.-studerende
    • psykisk arbejdsmiljø
    • karriereudvikling

    Citationsformater