Arbejdsnotat: Folkeskoleelevers selvvurderede faglige udbytte fra de nationale test: Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse

Tobias Bøgeskov Eriksen, Andrej Christian Lindholst, Søren Valgreen Knudsen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

59 Downloads (Pure)

Abstract

I dette notat gengiver vi delresultater fra en spørgeskemaundersøgelse gennemført i foråret 2019 blandt 8. og 9. klasses folkeskoleelever i Aalborg Kommune med fokus på folkeskoleelevernes selvvurderede faglige udbytte fra de nationale test. ’Fagligt udbytte’ er i undersøgelsen defineret gennem et spørgsmål om, i hvilken grad den enkelte folkeskoleelev vurderer de nationale test er med til at styrke/udvikle eget faglige niveau. I forlængelse heraf undersøger vi sammenhænge mellem det faglige udbytte fra de nationale test og centrale variable i form af lærernes tilgang til de nationale test, det fagligt niveau hos eleverne og køn. Lidt mere end to ud af tre elever vurderer, at de ’slet ikke’ (44,3%) eller ’i mindre grad’ (24,7%) oplever, at de nationale test er med til at styrke/udvikle deres faglige niveau. Omvendt er det omkring en ud af fire elever, der vurderer at de enten ’i nogen grad’ (18,8%) eller ’i høj grad’ (5,2%) eller ’i meget høj grad’ (1,5%) oplever at de nationale test er med til at styrke/udvikle deres faglige niveau. En mindre gruppe (5,6%) vurderer, at de ikke ved om deres faglige niveau styrkes/udvikles. Analysen indikerer endvidere at de nationale test og en mere positiv til gang hos lærerne overvejende gavner de fagligt stærke elever og dermed kan være med til at udbygge og forstærke allerede eksisterende faglige forskelle mellem fagligt svage og stærke folkeskoleelever.
OriginalsprogDansk
UdgiverInstitut for Politik og Samfund, Aalborg Universitet
Sider1-27
StatusUdgivet - aug. 2021

Emneord

  • Nationale test
  • Folkeskoleelever
  • Læring
  • Aalborg Kommune

Citationsformater