Arkitektoniske Eksperimenter: Design med viden om lys - et multidimensionalt design element

Publikation: Ph.d.-afhandling

Abstract

Visionen om at skabe balance mellem den energi vi producerer og forbruger har skabt ambitiøse energimål og -bestemmelser i byggelovgivningen og derved fremskyndet udviklingen af nye teknologier og komponenter. Det har medført øget fokus på kvantitative værdier i processen mod at designe energioptimeret byggeri. Der er behov for at inddrage og udvikle kvalitative arkitektoniske værdier gennem nye transdisciplinære design-processer. Processer, hvor teknisk viden kombineres med en kulturel indlevelse i en “hybrid imagination”, processer hvor videnskabelige og kreative metoder forenes gennem eksperimentet, der kan designe med flere kriterier. I afhandlingen diskuteres det, hvordan dette kan gøres med lys som et multidimensionelt design element gennem arkitektoniske eksperimenter.

Afhandlingen adresserer spørgsmålet om, hvordan viden om lys fra forskellige fagområder kan motivere en kreativ design proces og generere ny viden, der understøtter en bæredygtig udvikling.

Afhandlingen er motiveret af min erfaring fra tre tværfaglige eksperimenter, udført i perioden 2001-2011, som forsker og underviser på arkitektuddannelser og som projektleder i byggeindustrien. Gennem disse eksperimenter er der udviklet metoder til at samarbejde på tværs af forskning, uddannelse, industri, tekniske udviklingsmiljøer og praksis i processen mod at udvikle nye energiproducerende teknologier, komponenter og bygninger med arkitektoniske potentialer.

Eksperimenterne fra disse tidligere projekter er brugt som empirisk materiale i afhandlingen. Observationer af processer og metoder fra eksperimenterne er systematiseret og sammenstillet med teorier om arkitektur, design, innovation og bruger adfærd og sammenfattet i en teoretisk proces model. Modellen demonstrerer, hvordan viden fra forskellige fagområder, kulturer og funktioner indarbejdes ved at definere forskellige kriterier samt benytte forskellige metoder for at sammenstille og syntetisere værdierne gennem design af modeller og mock-ups. Lys er centralt som et multidimensionelt design element, der udfoldes i en krativ proces så det på en gang producerer energi og tilføjer arkitektoniske værdier.

For at understøtte problemområdet vedrørende udvikling af viden gennem design i et tværfagligt miljø demonstrerer de tre eksperimenter og de understøttende teorier, at forskning fra forskellige traditioner kan integreres i de individuelle kriterier i projekterne. Således er det muligt i den samme proces, at arbejde med hypoteser, der testes parallelt i de tre kriterier med baggrund i teknisk/naturvidenskabelig, samfundsvidenskabelig og kunstnerisk/humanistisk forskningstradition.

Intentionen er, at afhandlingen bidrager med diskussioner og en metode demonstreret gennem en proces model, der kan inddrages bredt i forskellige forsknings, undervisning og udviklingsmiljøer. Modellen skal bidrage til at udviklingen af byggeriet, øger fokus på mulighederne i tværfagligt samarbejde generelt og specifikt på udnyttelsen af den naturlige ressource dagslyset – en energikilde og et arkitektonisk potentiale.

Dette er en Ph.d. afhandling ’uden forudgående studier’, hvilket betyder at publikationer fra tidligere arbejde indgår i bedømmelsen.

Bidragets oversatte titelARCHITECTURAL EXPERIMENTS: Design with knowledge on light - a multidimensional deign element
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedCopenhagen
Udgave1
Udgiver
StatusUdgivet - mar. 2014

Emneord

  • arkitektoniske eksperimenter, lys design, design med viden, tværdisciplinær design

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Arkitektoniske Eksperimenter: Design med viden om lys - et multidimensionalt design element'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater