Arkitektur krop og læring: En antologi om rum og artefakters betydning for handling og læring

E. Gulløv, N. D. Coninck-Smith, S. H. Pedersen, I. Winther, K. Larsen, S. Nagbøl, S. H. Pedersen, Inge Mette Kirkeby, Thomas Gitz-Hohansen, Jan Kampmann, Marjanna De Jong, Magnus Gabrielsen, Tone Saugstad, Kari Martinsen, Carsten Sestoft, Pål Augestad, Nina Billenstein Schriver, Kristian Larsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

Abstract

Når vi taler om læring, tænker vi sædvanligvis på resultatet af bevidst tilrettelagt undervisningsforløb. Megen læring sker imidlertid ubevidst via den påvirkning, omgivelserne øver på vores kroppe og vores sanser. I arkitektur, krop og læring gives en teoretisk og analytisk fremstilling af forskellige lærings- hverdagsmiljøer, bl.a. daginstitutioner, skoler, universiteter, hospitaler samt hjemmets og fritidens fysiske rum. Forfatterne viser, hvordan vores fysiske omgivelser og de ting, vi i øvrigt omgiver os med, påvirker vores sociale samspil og daglige omgangsformer. Bogens bidrag, der bygger på teori og empiri fra sociologi, pædagogik, filosofi og arkitektur, er skrevet af førende danske, norske og svenske forskere inden for dette relativt nye tværfaglige forskningsområde. Det er særligt Bourdieu og Foucault der inddrages, men også Lefebvre, Latour, Gibson, Bernstein, Elias, Eichberg, Gebauer, Wulf, Lorentzer, Merleau-Ponty, Barth, Ehn.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgave1. udgave, 1. oplag
Antal sider292
ISBN (Trykt)87-412-0230-9
StatusUdgivet - 2005
Udgivet eksterntJa

Citationsformater