Abstract
Denne artikel fokuserer på den Integrerede Design Metode, der er udviklet og anvendt til integreret bygningsdesign på Arkitektur specialet på Arkitektur & Design, og som samtidig er integreret i den problembaserede læringsmetode (PBL) som anvendes på Aalborg Universitet. Der arbejdes på Arkitektur specialet med Integreret Design, hvor hensigten er at integrerer det arkitektoniske, formgivningsmæssige, funktionelle, energi - og klimatekniske og konstruktive, når der skabes et nyt byggeri med væsentlig arkitektonisk kvalitet. En integration der kan have stor betydning for udformningen af byggeriet og byggeriets arkitektoniske formsprog, hvis disse tekniske parametre indarbejdes allerede fra analysefasen. Endvidere vil jeg komme ind på dilemmaet for den Integrerede Design Proces i PBL hvor kursusaktiviteten i den didaktiske model kæmper med den tid og ro til fordybelse og kreativitet samt tilegnelse af eget formsprog der skal til, for at skabe god arkitektur. Ligesom artiklen vil komme ind på de fremtidige udfordringer for arkitekturspecialet.
Bidragets oversatte titel | Architecture as integrated design |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Pandoras boks : metode antologi |
Redaktører | Lars Botin, Ole Pihl |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2005 |
Sider | 13-29 |
ISBN (Trykt) | 8773077410 |
Status | Udgivet - 2005 |
Emneord
- Problembaseret læring
- Integreret design
- Arkitektur
- Bæredygtighed