Arkitektur som integreret design

Mary-Ann Knudstrup

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Denne artikel fokuserer på den Integrerede Design Metode, der er udviklet og anvendt til integreret bygningsdesign på Arkitektur specialet på Arkitektur & Design, og som samtidig er integreret i den problembaserede læringsmetode (PBL) som anvendes på Aalborg Universitet. Der arbejdes på Arkitektur specialet med Integreret Design, hvor hensigten er at integrerer det arkitektoniske, formgivningsmæssige, funktionelle, energi - og klimatekniske og konstruktive, når der skabes et nyt byggeri med væsentlig arkitektonisk kvalitet. En integration der kan have stor betydning for udformningen af byggeriet og byggeriets arkitektoniske formsprog, hvis disse tekniske parametre indarbejdes allerede fra analysefasen. Endvidere vil jeg komme ind på dilemmaet for den Integrerede Design Proces i PBL hvor kursusaktiviteten i den didaktiske model kæmper med den tid og ro til fordybelse og kreativitet samt tilegnelse af eget formsprog der skal til, for at skabe god arkitektur. Ligesom artiklen vil komme ind på de fremtidige udfordringer for arkitekturspecialet.
    Bidragets oversatte titelArchitecture as integrated design
    OriginalsprogDansk
    TitelPandoras boks : metode antologi
    RedaktørerLars Botin, Ole Pihl
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2005
    Sider13-29
    ISBN (Trykt)8773077410
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • Problembaseret læring
    • Integreret design
    • Arkitektur
    • Bæredygtighed

    Citationsformater