Armeret Jord: Data rapport om jord armeret med syntetiske duge

Moust Jacobsen, Poul Jørgensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

139 Downloads (Pure)

Jord er som bekendt ikke særlig velegnet til at optage totalspændinger. Først i 60'erne foreslog franskmanden Henri Vidal at indlægge armering i jorden, således at den kan optage trækspændinger og derigennem blive forstærket. Den almindeligste forstærkning består af trækbånd af jern eller aluminium.
    For få år siden fandt syntetiske duge for første gang anvendelse til forstærkning af jord. Den således armerede jord ligner i princippet armeret beton og der er fællesproblemstillinger såsom overlapningslængde, forankringslængde og placering af armering. Materialernes særlige egenskaber kræver dog også andre overvejelser.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedAalborg Universitetscenter, Instituttet for Vand, Jord & Miljøteknik
    Antal sider46
    StatusUdgivet - 1983