At gøre sig parat til det mulige møde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

351 Downloads (Pure)

Resumé

Mange musikterapeuter, uanset deres specifikke arbejdsfelt, vil kunne nikke genkendende til, at en af deres spidskompetencer er, at kunne etablere et møde med klienten, dér hvor klienten er. Denne artikel sætter fokus på den terapeutstuderendes forberedelse til at møde fremtidige klienter og ser nærmere på musikterapiuddannelsens medvirken til udvikling af terapeutiske kompetencer hos de studerende igennem deltagelse i det terapeutiske spor.
Artiklen er baseret på og refererer til min ph.d. afhandling ”Et Resonant Læringsfelt”, som blev forsvaret i 2010. Formålet med min forskning var primært at undersøge hvordan musikterapistuderende på Aalborg Universitet oplever og beskriver de lære-processer som igangsættes via egen-terapien på uddannelsen. Som perspektivering af undersøgelsen af de studerendes læreprocesser undersøgte jeg professionelle musikterapeuters opfattelse af selv-erfaringens betydning for udvikling af terapeutisk kompetence i praksis. I artiklen introduceres design, metoder og analyser i overordnede træk.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Musikterapi
Vol/bind8
Udgave nummer2
Sider (fra-til)14-21
Antal sider8
ISSN1603-8800
StatusUdgivet - nov. 2011

Emneord

  • Musikterapiuddannelse
  • egen terapi
  • kompetenceudvikling
  • oplevelsesorienteret
  • læreprocesser

Citer dette

@article{274144390e03424b9da9444a9529b7de,
title = "At g{\o}re sig parat til det mulige m{\o}de",
abstract = "Mange musikterapeuter, uanset deres specifikke arbejdsfelt, vil kunne nikke genkendende til, at en af deres spidskompetencer er, at kunne etablere et m{\o}de med klienten, d{\'e}r hvor klienten er. Denne artikel s{\ae}tter fokus p{\aa} den terapeutstuderendes forberedelse til at m{\o}de fremtidige klienter og ser n{\ae}rmere p{\aa} musikterapiuddannelsens medvirken til udvikling af terapeutiske kompetencer hos de studerende igennem deltagelse i det terapeutiske spor. Artiklen er baseret p{\aa} og refererer til min ph.d. afhandling ”Et Resonant L{\ae}ringsfelt”, som blev forsvaret i 2010. Form{\aa}let med min forskning var prim{\ae}rt at unders{\o}ge hvordan musikterapistuderende p{\aa} Aalborg Universitet oplever og beskriver de l{\ae}re-processer som igangs{\ae}ttes via egen-terapien p{\aa} uddannelsen. Som perspektivering af unders{\o}gelsen af de studerendes l{\ae}reprocesser unders{\o}gte jeg professionelle musikterapeuters opfattelse af selv-erfaringens betydning for udvikling af terapeutisk kompetence i praksis. I artiklen introduceres design, metoder og analyser i overordnede tr{\ae}k.",
keywords = "Musikterapiuddannelse, egen terapi , kompetenceudvikling , oplevelsesorienteret, l{\ae}reprocesser",
author = "Charlotte Lindvang",
year = "2011",
month = "11",
language = "Dansk",
volume = "8",
pages = "14--21",
journal = "Dansk Musikterapi",
issn = "1603-8800",
number = "2",

}

At gøre sig parat til det mulige møde. / Lindvang, Charlotte.

I: Dansk Musikterapi, Bind 8, Nr. 2, 11.2011, s. 14-21.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - At gøre sig parat til det mulige møde

AU - Lindvang, Charlotte

PY - 2011/11

Y1 - 2011/11

N2 - Mange musikterapeuter, uanset deres specifikke arbejdsfelt, vil kunne nikke genkendende til, at en af deres spidskompetencer er, at kunne etablere et møde med klienten, dér hvor klienten er. Denne artikel sætter fokus på den terapeutstuderendes forberedelse til at møde fremtidige klienter og ser nærmere på musikterapiuddannelsens medvirken til udvikling af terapeutiske kompetencer hos de studerende igennem deltagelse i det terapeutiske spor. Artiklen er baseret på og refererer til min ph.d. afhandling ”Et Resonant Læringsfelt”, som blev forsvaret i 2010. Formålet med min forskning var primært at undersøge hvordan musikterapistuderende på Aalborg Universitet oplever og beskriver de lære-processer som igangsættes via egen-terapien på uddannelsen. Som perspektivering af undersøgelsen af de studerendes læreprocesser undersøgte jeg professionelle musikterapeuters opfattelse af selv-erfaringens betydning for udvikling af terapeutisk kompetence i praksis. I artiklen introduceres design, metoder og analyser i overordnede træk.

AB - Mange musikterapeuter, uanset deres specifikke arbejdsfelt, vil kunne nikke genkendende til, at en af deres spidskompetencer er, at kunne etablere et møde med klienten, dér hvor klienten er. Denne artikel sætter fokus på den terapeutstuderendes forberedelse til at møde fremtidige klienter og ser nærmere på musikterapiuddannelsens medvirken til udvikling af terapeutiske kompetencer hos de studerende igennem deltagelse i det terapeutiske spor. Artiklen er baseret på og refererer til min ph.d. afhandling ”Et Resonant Læringsfelt”, som blev forsvaret i 2010. Formålet med min forskning var primært at undersøge hvordan musikterapistuderende på Aalborg Universitet oplever og beskriver de lære-processer som igangsættes via egen-terapien på uddannelsen. Som perspektivering af undersøgelsen af de studerendes læreprocesser undersøgte jeg professionelle musikterapeuters opfattelse af selv-erfaringens betydning for udvikling af terapeutisk kompetence i praksis. I artiklen introduceres design, metoder og analyser i overordnede træk.

KW - Musikterapiuddannelse

KW - egen terapi

KW - kompetenceudvikling

KW - oplevelsesorienteret

KW - læreprocesser

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 8

SP - 14

EP - 21

JO - Dansk Musikterapi

JF - Dansk Musikterapi

SN - 1603-8800

IS - 2

ER -