Abstract
Den konkrete musikterapeutiske virkelighed, som musikterapeuten møder den I klinikken, skal I en formidlingssituation oversættes fra det specifikke musikterapeutiske sprog til et generelt terapisprog. Denne oversættelse kræver et terapiteoretisk sprog, der opbygges gennem assimilation af teoretiske begreber, og medfører dannelse af teoretiske gestalter. De teoretiske gestalter formidler en genkendelighed af begreberne i den oplevede virkelighed. Udfra en kompliment ær analysemodel betragtes begivenheder i den musikterapeutiske praksis enten som punkter, der former gestalten (punktform), eller som en udstrakt fortælling, der beskriver gestalten (udstrakt form). Dette muliggør identifikation/genkendelse af de for oversættelsen relevante teoretiske begreber fra konkret til generel terapiteoretisk beskrivelse. Det teoretiske gestaltbegreb er inspireret af den morfologiske musikterapitradition.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordic Journal of Music Therapy |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 11-20 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0809-8131 |
Status | Udgivet - 1995 |