At skrive med andre: Sådan får I den bedste skriveproces

Gitte Gravengaard, Malene Kjær

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Resumé

Mange forskere, studerende og andre fagpersoner finder det spændende, udviklende, sjovt og udfordrende at skrive tekster sammen med andre – i modsætning til at skrive tekster alene. Derfor stiller vi i denne artikel skarpt på skriveprocesser, hvor flere skriver sammen. I artiklen tager vi afsæt i, at samarbejde er givende, men også kan være udfordrende. Selvom den fælles idé til den fælles udgivelse er tilstede, så er det ikke sikkert, at skriveprocessen glider let alligevel. Vi giver derfor en række bud på, hvordan man 1) skaber det mest hensigtsmæssige og produktive samarbejde mellem forfattere til bøger, artikler, specialer og opgaver, og 2) hvordan man designer den mest effektive arbejdsproces.
Rådene i artiklen er baseret på en lang række samtaler med forfattere (studerende, lærebogsforfattere og forskere), som alle har skrevet forskellige typer af tekster med andre. Vi bygger også rådene på vores mange egne erfaringer fra at have samarbejdet tæt med en række forskellige kollegaer – og hinanden. Rådene i artiklen er dermed relevante for forfattere, som ønsker at skabe mere optimale skriveprocesser, når de skriver fagrettede tekster sammen med andre. Rådene er relevante både inden for og uden for uddannelsessystemet, når skribenter skal skrive fagtekster sammen.
OriginalsprogDansk
Antal sider20
ISBN (Elektronisk)978-87-93300-16-3
StatusUdgivet - 2018
Navncircd

Citer dette

@book{eddca66886b0432b9660b09af5d01fb6,
title = "At skrive med andre: S{\aa}dan f{\aa}r I den bedste skriveproces",
abstract = "Mange forskere, studerende og andre fagpersoner finder det sp{\ae}ndende, udviklende, sjovt og udfordrende at skrive tekster sammen med andre – i mods{\ae}tning til at skrive tekster alene. Derfor stiller vi i denne artikel skarpt p{\aa} skriveprocesser, hvor flere skriver sammen. I artiklen tager vi afs{\ae}t i, at samarbejde er givende, men ogs{\aa} kan v{\ae}re udfordrende. Selvom den f{\ae}lles id{\'e} til den f{\ae}lles udgivelse er tilstede, s{\aa} er det ikke sikkert, at skriveprocessen glider let alligevel. Vi giver derfor en r{\ae}kke bud p{\aa}, hvordan man 1) skaber det mest hensigtsm{\ae}ssige og produktive samarbejde mellem forfattere til b{\o}ger, artikler, specialer og opgaver, og 2) hvordan man designer den mest effektive arbejdsproces.R{\aa}dene i artiklen er baseret p{\aa} en lang r{\ae}kke samtaler med forfattere (studerende, l{\ae}rebogsforfattere og forskere), som alle har skrevet forskellige typer af tekster med andre. Vi bygger ogs{\aa} r{\aa}dene p{\aa} vores mange egne erfaringer fra at have samarbejdet t{\ae}t med en r{\ae}kke forskellige kollegaer – og hinanden. R{\aa}dene i artiklen er dermed relevante for forfattere, som {\o}nsker at skabe mere optimale skriveprocesser, n{\aa}r de skriver fagrettede tekster sammen med andre. R{\aa}dene er relevante b{\aa}de inden for og uden for uddannelsessystemet, n{\aa}r skribenter skal skrive fagtekster sammen.",
author = "Gitte Gravengaard and Malene Kj{\ae}r",
year = "2018",
language = "Dansk",
series = "circd",

}

At skrive med andre : Sådan får I den bedste skriveproces. / Gravengaard, Gitte; Kjær, Malene.

2018. 20 s. (circd).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

TY - RPRT

T1 - At skrive med andre

T2 - Sådan får I den bedste skriveproces

AU - Gravengaard, Gitte

AU - Kjær, Malene

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Mange forskere, studerende og andre fagpersoner finder det spændende, udviklende, sjovt og udfordrende at skrive tekster sammen med andre – i modsætning til at skrive tekster alene. Derfor stiller vi i denne artikel skarpt på skriveprocesser, hvor flere skriver sammen. I artiklen tager vi afsæt i, at samarbejde er givende, men også kan være udfordrende. Selvom den fælles idé til den fælles udgivelse er tilstede, så er det ikke sikkert, at skriveprocessen glider let alligevel. Vi giver derfor en række bud på, hvordan man 1) skaber det mest hensigtsmæssige og produktive samarbejde mellem forfattere til bøger, artikler, specialer og opgaver, og 2) hvordan man designer den mest effektive arbejdsproces.Rådene i artiklen er baseret på en lang række samtaler med forfattere (studerende, lærebogsforfattere og forskere), som alle har skrevet forskellige typer af tekster med andre. Vi bygger også rådene på vores mange egne erfaringer fra at have samarbejdet tæt med en række forskellige kollegaer – og hinanden. Rådene i artiklen er dermed relevante for forfattere, som ønsker at skabe mere optimale skriveprocesser, når de skriver fagrettede tekster sammen med andre. Rådene er relevante både inden for og uden for uddannelsessystemet, når skribenter skal skrive fagtekster sammen.

AB - Mange forskere, studerende og andre fagpersoner finder det spændende, udviklende, sjovt og udfordrende at skrive tekster sammen med andre – i modsætning til at skrive tekster alene. Derfor stiller vi i denne artikel skarpt på skriveprocesser, hvor flere skriver sammen. I artiklen tager vi afsæt i, at samarbejde er givende, men også kan være udfordrende. Selvom den fælles idé til den fælles udgivelse er tilstede, så er det ikke sikkert, at skriveprocessen glider let alligevel. Vi giver derfor en række bud på, hvordan man 1) skaber det mest hensigtsmæssige og produktive samarbejde mellem forfattere til bøger, artikler, specialer og opgaver, og 2) hvordan man designer den mest effektive arbejdsproces.Rådene i artiklen er baseret på en lang række samtaler med forfattere (studerende, lærebogsforfattere og forskere), som alle har skrevet forskellige typer af tekster med andre. Vi bygger også rådene på vores mange egne erfaringer fra at have samarbejdet tæt med en række forskellige kollegaer – og hinanden. Rådene i artiklen er dermed relevante for forfattere, som ønsker at skabe mere optimale skriveprocesser, når de skriver fagrettede tekster sammen med andre. Rådene er relevante både inden for og uden for uddannelsessystemet, når skribenter skal skrive fagtekster sammen.

M3 - Rapport

T3 - circd

BT - At skrive med andre

ER -