At stå i det åbne: dannelse gennem filosofisk undren og nærvær

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Abstract

Bogen At stå i det åbne: Dannelse gennem filosofisk undren og nævær er en pædagogisk-filosofisk undersøgelse af, hvad det vil sige at stå i et "undringsfællesskab" i en undervisnings- og vejledningssituation. Ved at trække på den eksistentiel-fænomenologiske og filosofisk-hermeneutiske forskning og "levet erfaring" fra mange år som filosofisk vejleder viser og argumenterer Finn Thorbjørn Hansen for, at den filosofiske undren kan være en vej til en større forståelse for den eksistentielle og dannelsesmæssige dimension i vejledning og undervisning inden for især professions- og universitetsuddannelser (higher education). Bogen retter endvidere en grundlæggende kritik mod den vidensorienterede og socialkonstruktivistiske læringsteori og præsenterer en ny værensorienteret vejlednings- og dannelsesforståelse, der sætter professionsudøverens parathed til at stå i et nærvær og en undren centralt.
Bidragets oversatte titelTo Stand in the Openness: bildung through Philosophical Presence and Wonder
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
Antal sider478
ISBN (Trykt)978-87-412-0206-8, 87-412-0206-6
StatusUdgivet - 2008
Udgivet eksterntJa

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'At stå i det åbne: dannelse gennem filosofisk undren og nærvær'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater