At tage elevernes perspektiv

Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Denne artikel er baseret på en antropologisk inspireret undersøgelse blandt tømrergrundforløbselever på en større erhvervsskole på Sjælland i 2011. Artiklen har to formål: For det første beskæftiger den sig med de konkrete fund, der følger af at privilegere elevernes perspektiv i undersøgelsen af de pædagogiske praksisser på tømrergrundforløbet. Artiklen beskæftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger møder de på grundforløbet? Hvordan håndterer de starten på grundforløbet? For det andet har artiklen til formål at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. På baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det således til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i så fald betyder, og hvad dette indebærer i relation til karakteren og rækkevidden af den viden, sådanne undersøgelser kan generere.
OriginalsprogDansk
TitelUngeperspektiver : Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen
RedaktørerMette Pless, Niels Ulrik Sørensen
Antal sider18
Vol/bind7
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato21 dec. 2018
Udgave1
Sider155-172
Kapitel8
ISBN (Trykt)978-87-7210-007-4
StatusUdgivet - 21 dec. 2018
NavnUngdomsliv
Nummer1
Vol/bind7
ISSN2445-5075

Emneord

  • antropologi
  • erhvervsuddannelserne
  • elevperspektiv
  • tømrer
  • pædagogisk praksis
  • Motivation

Citer dette

Louw, A. V. (2018). At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever. I M. Pless, & N. U. Sørensen (red.), Ungeperspektiver: Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen (1 udg., Bind 7, s. 155-172). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Ungdomsliv, Nr. 1, Bind. 7
Louw, Arnt Vestergaard. / At tage elevernes perspektiv : Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever. Ungeperspektiver: Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen. red. / Mette Pless ; Niels Ulrik Sørensen. Bind 7 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. s. 155-172 (Ungdomsliv; Nr. 1, Bind 7).
@inbook{0184fdfed1ea49938a603b378a76b48a,
title = "At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt t{\o}mrerelever",
abstract = "Denne artikel er baseret p{\aa} en antropologisk inspireret unders{\o}gelse blandt t{\o}mrergrundforl{\o}bselever p{\aa} en st{\o}rre erhvervsskole p{\aa} Sj{\ae}lland i 2011. Artiklen har to form{\aa}l: For det f{\o}rste besk{\ae}ftiger den sig med de konkrete fund, der f{\o}lger af at privilegere elevernes perspektiv i unders{\o}gelsen af de p{\ae}dagogiske praksisser p{\aa} t{\o}mrergrundforl{\o}bet. Artiklen besk{\ae}ftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger m{\o}der de p{\aa} grundforl{\o}bet? Hvordan h{\aa}ndterer de starten p{\aa} grundforl{\o}bet? For det andet har artiklen til form{\aa}l at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. P{\aa} baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det s{\aa}ledes til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i s{\aa} fald betyder, og hvad dette indeb{\ae}rer i relation til karakteren og r{\ae}kkevidden af den viden, s{\aa}danne unders{\o}gelser kan generere.",
keywords = "antropologi, erhvervsuddannelserne, elevperspektiv, t{\o}mrer, p{\ae}dagogisk praksis, Motivation",
author = "Louw, {Arnt Vestergaard}",
year = "2018",
month = "12",
day = "21",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7210-007-4",
volume = "7",
pages = "155--172",
editor = "Mette Pless and S{\o}rensen, {Niels Ulrik}",
booktitle = "Ungeperspektiver",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Louw, AV 2018, At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever. i M Pless & NU Sørensen (red), Ungeperspektiver: Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen. 1 udg, bind 7, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Ungdomsliv, nr. 1, bind 7, s. 155-172.

At tage elevernes perspektiv : Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever. / Louw, Arnt Vestergaard.

Ungeperspektiver: Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen. red. / Mette Pless; Niels Ulrik Sørensen. Bind 7 1. udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. s. 155-172 (Ungdomsliv; Nr. 1, Bind 7).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - At tage elevernes perspektiv

T2 - Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever

AU - Louw, Arnt Vestergaard

PY - 2018/12/21

Y1 - 2018/12/21

N2 - Denne artikel er baseret på en antropologisk inspireret undersøgelse blandt tømrergrundforløbselever på en større erhvervsskole på Sjælland i 2011. Artiklen har to formål: For det første beskæftiger den sig med de konkrete fund, der følger af at privilegere elevernes perspektiv i undersøgelsen af de pædagogiske praksisser på tømrergrundforløbet. Artiklen beskæftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger møder de på grundforløbet? Hvordan håndterer de starten på grundforløbet? For det andet har artiklen til formål at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. På baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det således til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i så fald betyder, og hvad dette indebærer i relation til karakteren og rækkevidden af den viden, sådanne undersøgelser kan generere.

AB - Denne artikel er baseret på en antropologisk inspireret undersøgelse blandt tømrergrundforløbselever på en større erhvervsskole på Sjælland i 2011. Artiklen har to formål: For det første beskæftiger den sig med de konkrete fund, der følger af at privilegere elevernes perspektiv i undersøgelsen af de pædagogiske praksisser på tømrergrundforløbet. Artiklen beskæftiger sig her med centrale aspekter af det danske erhvervsuddannelsessystem: Hvad motiverer eud-eleverne? Hvilke implicitte forventninger møder de på grundforløbet? Hvordan håndterer de starten på grundforløbet? For det andet har artiklen til formål at belyse, hvad det betyder at indtage et elevperspektiv. På baggrund af de fund, der beskrives i artiklen, diskuteres det således til slut, om man overhovedet kan tale om at indtage et elevperspektiv, hvad det i så fald betyder, og hvad dette indebærer i relation til karakteren og rækkevidden af den viden, sådanne undersøgelser kan generere.

KW - antropologi

KW - erhvervsuddannelserne

KW - elevperspektiv

KW - tømrer

KW - pædagogisk praksis

KW - Motivation

UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/ungeperspektiver.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7210-007-4

VL - 7

SP - 155

EP - 172

BT - Ungeperspektiver

A2 - Pless, Mette

A2 - Sørensen, Niels Ulrik

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Louw AV. At tage elevernes perspektiv: Antropologisk inspireret feltarbejde blandt tømrerelever. I Pless M, Sørensen NU, red., Ungeperspektiver: Tænkninger og tilgange i ungdomsforskningen. 1 udg. Bind 7. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2018. s. 155-172. (Ungdomsliv; Nr. 1, Bind 7).