Autentisitet i Citizen science: En ny bydel i 5. – 9. klasses undervisning: Repræsentation af autenticitet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Dette kapitel præsenterer resultater fra forskningsprojekterne Community Drive og Byen på Spil, hvor elever i 5.-9. klasse samarbejder med forvaltninger i Københavns Kommune om at løse lokale samfundsautentiske problemstillinger gennem at re-designe deres udsatte boligområde. At involvere borgere og fællesskaber ud over universiteter og traditionelle forskningsinstitutioner som deltagere i forskning og vidensudvikling defineres en af de megatrends, der har indflydelse på fremtidig forskningspolitik (OECD, 2016). Der er et stigende fokus på, hvordan lægfolk og fællesskaber udenfor traditionelle forskningsinstitutioner kan involveres på flere niveauer af forskningsaktiviteter og vidensudvikling hvilket klassisk defineres som citizen science. Denne type af samarbejde kræver dog udvikling af nye typer af kompetencer hos borgerne. Samtidig viser tidlige undersøgelser, at den danske grundskole er udfordret ved ikke i tilstrækkelig grad at uddanne børn og unge til selvstændig vidensproduktion og løsning af forskellige af autentiske komplekse problemstillinger (Bundsgaard & Hansen, 2016; Slot et al. 2017). Forskningsprojekterne, der præsenteres i denne artikel, har fokus på at undersøge hvordan Citizen Science principper kan indgå i tværfaglig undervisning i naturfagene med fokus på at udvikle elevers kompetencer indenfor løsning af forskellige former for autentiske komplekse problemer for, og i samarbejde med, professionelle deltagere udenfor skolen. Kapitlet har fokus på hvilke konsekvenser det har for forløbenes scenariedidaktik når de central problemstillinger eleverne skal løse, ikke er iscenesatte eller konstruerede, men er reelle problemer hvor løsningerne har en potentiel indflydelse på de unges hverdag gennem synlig udvikling af deres lokale boligområde. Kapitlet har også særligt fokus på elevernes repræsentationsformer i skabelsen af scenarier omkring deres fremtidige byrum. Undervisningsforløbene er bygget op over designtænkningsprocesser hvor eleverne gennemgår faser af undersøgelse, idegenerering, modelbygning og eksperimenteren. I disse faser anvender de både fysiske og digitale redskaber til at repræsentere viden og ideer om deres nutidige og fremtidige byområde. I kapitlet undersøges de tre former for autenticitet: personlig, samfundsmæssig og faglig autenticitet (Dolin, 2002) i relation til forløbenes scenariedidaktik og elevernes modeller og repræsentationer af deres fremtidige boligområde. I kapitlet præsenteres det hvordan byudviklingsscenariets mulighed for deltagelse i lokal udvikling og brug af unik lokal viden skaber personlig autentisitet for eleverne, mens samarbejdet med beboere og arkitekter og byudviklere styrker den samfundsmæssige og faglige autentisitet. Kapitlet præsenterer hvordan forskellige repræsentationsformer repræsenterer forskellige tilstedeværelse i scenarierne: fysiske modeller understøtter overblik over det udviklede område og spilbaserede modeller giver deltageren mulighed for en førstehåndsoplevelse af at være i bydelen. Kapitlet præsenterer således en analyse af repræsentationsformer i de omverdensautentiske scenarier og hvilke betydninger det har for elevernes oplevelse af forskellige former for autentisitet.
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog i Scenariedidaktik
RedaktørerSimon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard, Thorkild Hanghøj, Morten Misfeldt
Antal sider9
ForlagAarhus Universitetsforlag
StatusAccepteret/In press - 2021
NavnDidaktiske studier
ISSN2446-4546

Citationsformater