Bæredygtige indkøb af arbejdsbeklædning og vaskeriservice: En guide til offentlige indkøbere

Publikation: AndetAndet bidragFormidling

428 Downloads (Pure)

Folderen er udarbejdet som en del af projektet Forretningsstrategier for Bæredygtig Produktion 3.0 udført af Aalborg Universitet i samarbejde med Gate21 og Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling i Norddanmark. Projektet er støttet af Industriens Fond. Folderen er udarbejdet i samarbejde med Vraa Dampvaskeri, som deltager i projektet.

Guiden sigter mod offentlige indkøbere af arbejdsbeklædning og vaskeriservice. Formålet med guiden er at skabe indblik i bæredygtige indkøb samt give en vejledning i at stille krav i offentlige udbud, der tilgodeser både miljøet, brugeren og økonomien. I guiden får du indblik i de centrale miljømæssige påvirkninger gennem tekstilers levetid samt forslag til hvordan man i udbudsprocessen kan tænke bæredygtigt og innovativt. Derudover fremhæves konkrete forslag til kriterier og krav, der giver mening for miljøet, brugeren og økonomien hos både leverandør og indkøber. Samtidig får du viden om, at de trufne valg ved udformingen af udbudsmaterialet også har konsekvenser for kvalitet, holdbarhed, bredde i sortimentet, samt for hvor meget tøj der sættes i omløb, og dermed også for både økonomi og miljø.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2017